VoLTE چیست؟ همه چیز در مورد سرویس VoLTE در گوشی موبایل

VoLTE مخفف voice over LTE است. این فناوری، برقراری تماس های صوتی از طریق شبکه G4 LTE است.ما معمولا عبارت G4 را بیشتر در مورد دانلود، پخش جریانی و وب گردی شنیده ایم، و در واقع این ها مواردی است که تا کنون بیشتر از G4 در آن ها استفاده شده است، اما خوب است بدانید که این فناوری می تواند برای بهبود کیفیت تماس ها نیز استفاده شود، به همین دلیل است که بسیاری از شبکه ها شروع به ارائه سرویس VoLTE کرده اند. در زیر تمام چیزهایی را که باید در مورد VoLTE بدانید، از جمله تاریخچه، مزایا و ... را به شما می گوییم تا در زمان خرید گوشی با آگاهی بیشتری محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

برای بررسی قیمت و مشخصات جدیدترین انواع گوشی کلیک کنید

تاریخچه

از اوت 2012، MetroPCS  اولین خدمات تجاری VoLTE جهان را در دالاس، تگزاس، در ایالات متحده، در کنار اولین تلفن همراهVoLTE ، LG Connect 4G، راه اندازی کرد. در ماه مه 2014، Singtel  اولین سرویس تجاری VoLTE تجاری "کامل" را در ترکیب با Galaxy Note 3 در سنگاپور معرفی کرد و به مرور آن را گسترش داد. در ژوئن 2014، KT  اولین خدمات رومینگ بین المللی بر اساس Voice over LTE را به نمایش گذاشت. اپراتور کره جنوبی برای توسعه خدمات رومینگ VoLTE با China Mobile همکاری کرد.

در نوامبر 2014، Verizon و AT&T اعلام کردند که شرکت ها در حال برقراری ارتباط VoLTE به VoLTE بین مشتریان خود هستند. قابلیت همکاری VoLTE بین مشتریان Verizon و AT&T  در سال 2015 راه اندازی شد. آزمایش و طراحی بین هر دو شرکت با استفاده از شبکه های شخص ثالث مانند Alcatel-Lucent انجام شد. گفته شد که این کار در نوامبر 2017 به طور کامل تکمیل و بهره برداری شده است.

در 11 جولای 2015، SEATEL  کامبوج اولین سرویس تجاری 100٪ VoLTE  جهان را راه اندازی کرد. از سال 2020، تقریباً همه تلفن های جدید از VoLTE پشتیبانی می کنند.

Verizon Wireless قصد دارد تا نهایت در تاریخ 31 دسامبر 2022، شبکه های G2 و G3 خود را به نفع G4 LTE و NR G5 بازنشسته کند. مشتریان دارای تلفن های همراه قدیمی(و همچنین G4 LTE قدیمی که HD Voice را پشتیبانی نمی کنند) ملزم به ارتقاء تلفن های همراه خود تا تاریخ غیرفعال شدن دستگاه خود هستند.

بهترین انواع گوشی

تاریخچه کدک های صوتی

برای اطمینان از سازگاری، GPP 3 حداقل کدک AMR-NB (باند پایین) را نیاز دارد، اما کدک گفتاری توصیه شده برایVoLTE ،Adaptive Multi-Rate Wideband (AMR-WB) است که پس از کسب گواهینامه GSMA تحت علامت تجاری HD Voice شناخته می شود. این کدک در شبکه هایGPP 3 که از فرکانس 16 کیلوهرتز پشتیبانی می کنند، قابل استفاده است.

علاوه بر این، بسیاری از شرکت های مخابراتی و دستگاه ها از خدمات صوتی پیشرفته(EVS) پشتیبانی می کنند. این یک کدک فوق عریض(50 تا 14000 هرتز) یا فول باند(20 تا 20 هزار هرتز) است که با AMR-WB سازگار می باشد. این کدک نیز تحت علامت تجاریHD Voice+، شناخته می شود. GSMA قصد دارد که EVS را مانند AMR-WB اجباری کند. (هم فرستنده و هم دو دستگاه تماس گیرنده برای استفاده از آن باید از کدک پشتیبانی کنند.)

Fraunhofer IIS قبلاً پیاده سازی کدک AAC-ELD را در VoLTE انجام داده است. این شرکت آن را "صدای Full-HD" می نامد. این کدک هیچ گونه استاندارد یا گواهی معتبری را کسب نکرده است.

آیا VoLTE بهتر از G4 است؟

همانطور که گفتیمVoLTE - Voice over LTE  یک قابلیت G4 است، بنابراین هیچ رقابتی بین G4 و VoLTE وجود ندارد. VoLTE بخشی از G4 LTE است و برخی از اپراتورهای تلفن همراه برای شفاف سازی این رابطه از VoLTE تحت عنوان تماس G4 یاد می کنند. شبکه های تلفن همراه G4 به دو صورت از تماس های صوتی پشتیبانی می کنند. آن ها می توانند برای همه تماس های صوتی به شبکه های G2 و G3 بازگردند یا از قابلیت VoLTE در G4 برای فعال کردن تماس های صوتی در قالب G4 LTE  به جای شبکه های G2 یا G3 استفاده کنند.

آیا VoLTE همان تماس WiFi است؟

تماس وای فای، که با نام Voice over WiFi نیز شناخته می شود، مشابه VoLTE نیست، اما یک فناوری مرتبط است که به دستگاه های تلفن همراه متصل به WiFi اجازه می دهد تا بخشی از یک شبکه G4 LTE شوند. برای ادغام شبکه های WiFi در یک شبکه تلفن همراه، از یک دروازه بسته اطلاعاتی تکامل یافته(ePDG) استفاده می شود. ePDG با استفاده از IPsec یک اتصال امن با دستگاه های تلفن همراه متصل به WiFi ایجاد می کند. IPsec مخفف Internet Protocol Security است و مجموعه ای از پروتکل ها است که برای رمزگذاری بسته های داده استفاده می شود. به این ترتیب، ePDG به بخشی جدایی ناپذیر از شبکه اصلی G4 تلفن همراه(EPC) برای گسترش پوشش شبکه با استفاده از شبکه های WiFi تبدیل می شود. هر دو VoLTE و VoWiFi از یک شبکه اصلی تلفن همراه برای ارائه یک تجربه تماس صوتی/تصویری با کیفیت بالا به مشتریان استفاده می کنند. به عنوان یک مشتری، این بدان معناست که تا زمانی که به یک شبکه WiFi متصل هستید، می توانید به طور عادی با شماره تلفن ثابت یا سایر شماره های تلفن همراه تماس بگیرید. این یک سرویس عالی برای کسانی است که در مناطق تحت پوشش ضعیف شبکه تلفن همراه زندگی کرده یا اغلب از خدمات قطار زیرزمینی استفاده می کنند.

جدیدترین انواع گوشی

آیا باید VoLTE را روشن یا خاموش نگه دارم؟

شما همیشه باید با اپراتور تلفن همراه خود نرخ تماس های WiFi و/یا VoLTE را چک کنید، زیرا ممکن است این نرخ از کشوری به کشور دیگر یا اپراتوری به اپراتور دیگر متفاوت باشد. هنگام استفاده ازVoLTE ، از داده های تلفن همراه از طریق LTE برای اتصال به اینترنت استفاده می کنید. علاوه بر این، هزینه ای عادی هم برای برقراری تماس به شبکه مخابراتی پرداخت می شود. برای جلوگیری از شوکه شدن در هنگام مشاهده صورتحساب خود، می توانید از اعمال سقف هزینه برای کنترل هزینه های غیرقابل پیش بینی استفاده کنید. اگر سیستم تماس WiFi یا VoLTE را خاموش کنید، همچنان می توانید از تلفن خود برای برقراری تماس معمولی با شبکه های G2 یا G3 استفاده کنید. شبکه های G4 LTE دارای قابلیتی به نام Circuit-Switched Fall Back(CSFB) هستند که در صورت عدم وجود VoLTE از شبکه های G2/G3 برای برقراری تماس صوتی استفاده می کنند.

آیا باید برایVoLTE  هزینه اضافی پرداخت؟

به طور کلی، هیچ هزینه اضافی برای VoLTE پرداخت نمی شود و هزینه تماس به صورت معمول حساب می شود. همچنین، اگرچه VoLTE از شبکه استفاده می کند و مبتنی بر داده است، اما هرگونه داده ای که VoLTE مصرف کند از میزان مجاز ماهانه شما خارج نمی شود. با این حال، اگر سوالی دارید، همیشه باید با اپراتور تلفن همراه خود مشورت کنید. مدل محاسبه و نرخ های هر اپراتور می تواند متفاوت باشد، بنابراین، به خصوص اگر قصد استفاده از هر یک از خدمات را در خارج از کشور دارید، باید با اپراتور تلفن همراه خود صحبت کنید.

چگونه می توان از شر نماد VoLTE خلاص شد؟

وقتی VoLTE فعال است برخی تلفن ها نمادی را در بالای صفحه تلفن همراه نمایش می دهند، اما این امکان وجود دارد که VoLTE را در تلفن خود خاموش کنید. اگر می خواهید این کار را انجام دهید، به طور کلی، می توانید صفحه VoLTE را با رفتن به "تنظیمات" و سپس صفحه "داده های تلفن همراه" یا "شبکه های تلفن همراه" پیدا کنید. در زیر برخی از اسکرین شات ها و راهنمایی ها برای کمک به شما در فعال/غیرفعال سازی VoLTE آورده شده است.

آیفون

برای خاموش کردن VoLTE در آیفون، باید به

 Settings->Mobile Data->Mobile Data Options->Voice & Data

 بروید. این آدرس شما را به صفحه ای می برد که در آن می توانید از یک دکمه کشویی برای فعال/غیرفعال کردن VoLTE استفاده کنید.

تنظیمات volet گوشی سامسونگ

تنظیمات volet گوشی

تنظیمات volet  موبایل

تلفن های اندرویدی:

به احتمال زیاد گزینه VoLTE را در تلفن های اندروید در صفحه "شبکه های تلفن همراه" پیدا خواهید کرد. مثال زیر برای تلفن های همراه سامسونگ است:

برای خاموش کردنVoLTE ، به: تنظیمات-> اتصالات-> شبکه های تلفن همراه بروید. این آدرس شما را به صفحه زیر می برد تا بتوانید VoLTE را فعال یا غیرفعال کنید:

به تنظیمات-> اتصالات-> شبکه های تلفن همراه بروید و سپس دکمه کشویی VoLTE را بکشید تا فعال/غیرفعال شود.

تنظیمات volet

آیا محدودیتی برای VoLTE وجود دارد؟

VoLTE در همه جا و در هر شبکه یا هر تلفن همراهی در دسترس نیست، بنابراین ممکن است همیشه نتوانید از VoLTE استفاده کنید.

اما با فرض اینکه می توانید از آن استفاده کنید تنها محدودیت واقعی این است که این سیستم اغلب در خارج از کشور کار نمی کند.

برای استفاده ازVoLTE ، باید مطمئن شوید که تلفن شما با آن سازگار است و پوشش آن در دسترس است(اگرچه VoLTE در بیشتر نقاط 4G کار می کند).

با فرض اینکه شما یک تلفن سازگار و جدیدترین نرم افزار شبکه خود را در اختیار دارید و در منطقه ای با پوشش VoLTE در هر یک از شبکه ها هستید، باید به VoLTE دسترسی داشته باشید. هرچند ممکن است این ویژگی در همه برنامه ها در دسترس نباشد و امکان دسترسی مرتباً تغییر کند.

چگونه می توانم بفهمم که تلفن من از VoLTE پشتیبانی می کند؟

اگر از گوشی G3 استفاده می کنید، مطمئناً باید آن را ارتقا دهید، اما اگر دارای تلفن همراه G4هستید(که تقریباً همه تلفن های هوشمند مدرن آن را دارند)، ممکن است دستگاه شما با VoLTE کار کند(اگرچه ممکن است ابتدا نیاز به بروزرسانی نرم افزاری داشته باشد).

از نظر تئوری اکثر تلفن های G4 موجود باید با VoLTE کار کنند، اما برخی ممکن است با مشکل روبرو شوند و از آنجا که همه آن ها نیاز به بروزرسانی نرم افزاری مناسب دارند، لازم است که شرکت ها هر شبکه جدیدی را بر روی تلفن همراه خود نصب کنند. بنابراین اگر تلفن همراه جدیدی ندارید، ممکن است نیاز باشد تا برای مدت زمان زیادی منتظر بمانید. در عمل، در حال حاضر هر شبکه فقط از VoLTE در زیر مجموعه ای از تلفن ها پشتیبانی می کند.

چرا ما همیشه از طریق G4 با VoLTE تماس نمی گیریم؟

مشکل Voice over LTE این است که G4 LTE یک فناوری شبکه مبتنی بر داده است، بنابراین از تماس های صوتی بومی پشتیبانی نمی کند. در حالی که G3و G2 در ابتدا با در نظر گرفتن تماس های صوتی طراحی شده بودند و سپس انتقال داده ها به آن ها اضافه شد.

بنابراین، ایجاد پروتکل های جدید برای پشتیبانی از تماس های صوتی از طریق G4 ضروری بوده است و این کار بزرگی است و نیاز به ارتقا در کل زیرساخت تماس صوتی دارد. هیچ استانداردی برای این کار وجود ندارد، زیرا شبکه های مختلف راه حل های خود را پیاده سازی کرده اند.

برخی مشکلات و مزایای رایج در ارتباط با این فناوری وجود دارد. مهمترین آن ها نیاز به تداوم تماس صوتی تک رادیویی(SRVCC) است، که این بدان معنی است که اگر از منطقه سیگنال G4 خارج شوید، تلفن می تواند در حین تماس به سیگنال G2یا G3 بازگردد.

اما در هنگام تغییر سیگنال، شبکه باید یکپارچه باشد وگرنه تماس قطع می شود، بنابراین نیاز است که دکل ها قبل از اینکه ارسال سیگنال G4 را به طور ناگهانی کاهش دهند، ابتدا یک سیگنال G3 را به صورت پشتیبان ارسال کنند.

تماس G5 چیست؟

در زمان نگارش این مقاله، G5 هنوز در سطح گسترده برای برقراری تماس استفاده نمی شود، همانطور که قبلاً G4 استفاده نمی شد(و هنوز هم در برخی مناطق استفاده نمی شود).

ما تصور می کنیم که سرانجام پشتیبانی از تماس صوتی، به ویژه این که نحوه استفاده از این فناوری در طول توسعه G5 مورد بررسی قرار گرفته است، به همه شبکه های G5 اضافه شود، اما هیچ نشانه فعلی از زمان فراگیری آن وجود ندارد و در حال حاضر تمرکز شبکه ها به طور قابل توجهی بر افزایش پوشش G5 است. جدیدترین مدل موبایل دارای این تکنولوژِ می باشد.

جدیدترین مدل موبایل

مزایای VoLTE چیست؟

کیفیت تماس عالی

مزیت بزرگ VoLTE این است که کیفیت تماس نسبت به اتصالات G3 یا G2 بالاتر است، زیرا در G4 می توان داده های بیشتری را نسبت به G2 یا G3 منتقل کرد. این فناوری باعث می شود که نه تنها بتوانید آنچه را که فرد حاظر در طرف دیگر خط می گوید، بلکه لحن صدای او را نیز واضح تر بشنوید. در اصل این یک تماس صوتی HD است و در کل یک تجربه بسیار کامل است.

پوشش و اتصال بهبود یافته

VoLTE می تواند تماس ها را تا دو برابر سریعتر از G2 یا G3 متصل کند، و از آنجا که اتصالات G2 و G3 همچنان در صورت عدم وجود سیگنال G4 در دسترس خواهند بود، این بدان معناست که در کل پوشش تلفن همراه بیشتری در اختیار دارید، زیرا بدون VoLTE قادر به برقراری یا دریافت تماس در مکان هایی با پوشش سیگنال 4G (بدون پوشش G2 یا G3) نیستید.

ممکن است فکر کنید که این یک اتفاق نادر است، اما برخی از فرکانس هایی که G4 روی آن ها کار می کند، مانند طیف 800 مگاهرتز ، به مراتب بیشتر از طیف G2یا G3 در دسترس هستند، بنابراین دستگاه باید سیگنال را از دکل دورتر بگیرید. در حقیقت، برخی اپراتورها به طور کامل بر فرکانس 800 مگاهرتز خود برای تماس های VoLTE تکیه می کنند.

با این حال، در حالی که خدمات G2و G3 هنوز تا حدی در بین فناوری های موجود وجود دارند، اما مانند گذشته همه گیر نیستند و بسیاری از دکل های مورد استفاده به ویژه برای G2 می توانند به طور بالقوه برای افزایش ظرفیت در شبکه های G4یا G5 استفاده شوند.

عمر باتری بهتر

کاربران تلفن های هوشمند می توانند عمر باتری خود را با استفاده از VoLTE افزایش دهند، زیرا بدون فعال بودن این ویژگی، هر زمان که تماس برقرار می کنید، تلفن شما باید از G4 به G2 یا G3 تغییر وضعیت دهد، زیرا از تماس های G4 در حالت عادی پشتیبانی نمی شود، و پس از اتمام تماس، تلفن دوباره باید به تنظیمات قبلی برگردد، به علاوه نیاز به جستجوی سیگنال متفاوت در هر بار، می تواند بخش قابل توجهی از باتری را مصرف کند.

انتقال داده سریعتر

از آنجا که هنگام برقراری تماس با VoLTE مجبور نیستید به G3 تغییر وضعیت دهید، این بدان معناست که می توانید در حین تماس با G4 از سایر عملکردهای تلفن همراه خود نیز استفاده کنید. اگر زیاد با اینترنت کار می کنید، این قابلیت مفید خواهد بود.

با Wi-Fi کار می کند

4G Calling  همچنین امکان جابجایی یکپارچه بین G4و تماس Wi-Fi را بدون قطع تماس ارائه می دهد، بنابراین اگر از یک نوع سیگنال فاصله بگیرید، می توانید با نوع دیگر ادامه دهید.

بهترین قیمت موبایل

تماس تصویری

همچنین از لحاظ تئوری امکان برقراری تماس های ویدئویی از طریق G4، درست مانند تماس اسکایپ، وجود دارد، بنابراین می توانید با هر شخص دیگری از طریقVoLTE  تماس ویدیویی برقرار کنید.

در واقع ممکن است متوجه شده باشید که اسکایپ و سایر خدمات تماس تصویری موجود اغلب از کیفیت صوتی بالاتری نسبت به تماس های صوتی برخوردار هستند. این امر به این دلیل است که مانند VoLTE از داده های بیشتری به عنوان بخشی از یک سیستم VoIP با نام مشابه استفاده می کنند، بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که تماس های صوتی شما هنگام استفاده از VoLTE  بیشتر شبیه تماس های اسکایپ به نظر برسند، اما به اندازه اسکایپ از عمر باتری شما کم نمی کنند.

برقراری تماس ویدئویی نه تنها می تواند در شماره گیر بومی اتفاق بیفتد، بلکه امکان سازگاری با سایر خدمات ارتباطی کامل(یا RCS) مانند انتقال فایل، ترجمه هم زمان و پست صوتی ویدئویی نیز وجود دارد، و ممکن است حتی برنامه هایی در راه عرضه باشند که حتی فکرش را هم نمی کنید.

با این حال ، شایان ذکر است که بسیاری از این عملکردها در حال حاضر به طور گسترده توسط تلفن های همراه و شبکه های تلفن همراه پشتیبانی نمی شوند.

کلام آخر

VoLTE یا Voice over LTE یک فناوری نسل چهارم 4g است که امکان برقراری تماس صوتی و ارسال پیامک از طریق شبکه های G4 LTE را فراهم می کند. در غیاب VoLTE، تنها راهی که شبکه های G4 می توانند تماس های صوتی را بهبود ببخشند، استفاده از گزینه جایگزین G2/G3 به نام Circuit-Switched Fallback (CSFB) است که از شبکه های قدیمی(G2/G3) برای تماس های صوتی استفاده می کند. به طور کلی VoLTE یک فناوری تعویض بسته است که توسط IMS در شبکه های تلفن همراه فعال شده است و برای برقراری تماس های صوتی و ارسال پیام های متنی(SMS) به جای روش های معمول، از بسته های داده استفاده می کند. 

خرید لوازم جانبی مخصوص موبایل و تبلت

بیشتر بخوانید: