تاریخ از دور خارج شدن اینترنت اکسپلورر مشخص شد

شرکت مایکروسافت در دهه گذشته مرورگر اینترنت اکسپلورر را به همراه سیستم عامل ویندوز دردسترس کاربران قرار می داد.  مرورگر Edge مایکروسافت پس از معرفی در ژانویه امسال (دی ماه 1398)، با استقبال پرشوری مواجه شد و به‌سرعت توانست در لیست محبوب‌ترین مرورگرها، پس از کروم جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد. حالا نیز مایکروسافت اعلام کرد سال آینده پشتیبانی از مرورگر اینترنت اکسپلورر را متوقف می‌کند.

طبق خبر منتشر شده، مایکروسافت در تاریخ 17 اوت سال 2021 (364 روز دیگر) با مرورگر قدیمی خود خداحافظی می‌کند. پس از این تاریخ بسیاری از برنامه‌های خدماتی مایکروسافت از قبیل Outlook، OneDrive و Office 365 نیز دیگر از مرورگر Internet Explorer 11 پشتیبانی نمی‌کنند. اپلیکیشن ویدیو کنفرانس و تماس تصویری Teams حتی سریع‌تر از این تاریخ و در روز 30 نوامبر (10 آذر) امسال به پشتیبانی از این مرورگر پایان می‌دهد.

البته Microsoft مدعی شد این مرورگر هنوز هم به‌طور کامل از بین نمی‌رود و سازمان‌ها هنوز می‌توانند از سایت‌هایی که مخصوصاً برای این مرورگر طراحی شده، استفاده کنند. اما هنوز مشخص نیست چه زمانی اینترنت اکسپلورر به‌صورت کامل از ویندوز 10 حذف می‌شود.

لازم به‌ذکر است که مرورگر جدید اِج دارای یک حالت سازگاری با اینترنت اکسپلورر 11 بوده و مهاجرت از مرورگر قدیمی به مرورگر جدید مایکروسافت را برای کاربران آسان می‌کند.

همانطور که می‌دانید مرورگر جدید Edge بر پایه‌ی کرومیوم است، اما نسخه‌ی Legacy آن بر پایه‌ی کرومیوم نبوده و مایکروسافت پشتیبانی از این نسخه‌ اِج را نیز در تاریخ 9 مارس 2021 (19 اسفند 1399) متوقف می‌کند. پس از این تاریخ نسخه‌ی Legacy مرورگر Edge دیگر بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت نمی‌کند و استفاده از این مرورگر به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

البته اگر آپدیت‌های اخیر ویندوز را دریافت کرده باشید، احتمالاً سیستم شما به جدیدترین نسخه‌ی Edge مجهز بوده و از این جهت نیازی به نگرانی نیست. اما اگر مانند بسیاری از کاربران به‌دلیل مشکلات همیشگی بروزرسانی‌های ویندوز از آنها فراری هستید و از این دو مرورگر قدیمی استفاده می‌کنید، حتماً تا یک سال آینده مرورگر خود را بروزرسانی کنید.