بهترین رم (RAM) لپ تاپ کدام است؟

برای مشخص شدن قدرت پردازش یک سیستم، اعم از لپ‌تاپ یا کامپیوتر، بعد از CPU و GPU، فاکتور سوم مهم، RAM می‌باشد. اگر مایل به خرید یک رم برای لپ‌تاپ خود هستید، لازم است مناسب‌ترین رم برای سیستم خود را تهیه کنید. بین رم‌های کامپیوتر و لپ‌تاپ تفاوت‌های بسیاری وجود دارند و در کمتر مواردی رم‌های رم و کامپیوتر با یکدیگر شباهت دارند.

بنابراین، اگر می‌خواهید رم برای لپ‌تاپ خود تهیه نمایید، ابتدا باید این تفاوت‌ها را شناخته و از ویژگی‌های رم مناسب خود آگاه باشید؛ برای مثال، ابتدا باید مادربرد سیستم خود را بررسی کنید تا بدانید که مادربرد از چه ظرفیتی از رم پشتیبانی می‌کند و البته بسیاری از موارد دیگر وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. در راستای تشخیص رم مناسب لپ تاپ تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

سرفصل‌های مقاله :

•    رم چیست؟
•    رم در لپ‌تاپ چه تاثیری دارد؟
•    انواع DDR رم را بشناسید.
•    مواردی که در خرید رم لپ‌تاپ باید در نظر گرفته شوند.
•    پنج مورد از مناسب‌ترین رم‌های لپ‌تاپ

 

رم چیست و چطور کار می‌کند؟

اولین سوالی که در خرید رم لپ تاپ برای هر کسی ممکن است پیش آید، این است که حافظه رم یعنی چه؟ رم (RAM) در حقیقت، مخفف عبارت دسترسی حافظه تصادفی (Random Access Memory) می‌باشد. در داخل تراشه‌های رم سلول‌هایی هستند که برخی داده‌ها به شکل تصادفی درون آن‌ها ذخیره می‌شوند. زمانی که هر کدام از سلول‌ها از اطلاعات پر شوند، اطلاعات به صورت هوشمند به سلولی دیگر منتقل می‌شوند. به همین دلیل است که سرعت رم می‌تواند در سرعت عملکرد سیستم تاثیر بسیاری داشته باشد و به انتقال سریع‌تر اطلاعات کمک شایانی می‌کند.

همانطور که می‌دانید، CPU برای پردازش داده‌ها از رم کمک می‌گیرد؛ سی پی یو به منظور پردازش داده‌ها از رم به عنوان یک ذخیره‌کننده بهره گرفته و اطلاعات تقسیم‌شده را از رم می‌گیرد. رم اطلاعات را به طور موقت نگه می‌دارد و این امر یکی از دلایلی است که به آن حافظه پنهان گفته می‌شود. 

در بعضی موارد اطلاعات از سلول‌های رم پاک نمی‌شوند، یکی از دلایل این اتفاق این است که CPU به داده‌های باقی‌مانده نیازی ندارد. در بیشتر موارد، این داده‌ها با قطع برق سیستم پاک می‌شوند و در بعضی دیگر، صاحب دستگاه باید به صورت دستی این اطلاعات را از رم پاک نماید.

رم در لپ‌تاپ چه تاثیری دارد؟

همانطور که گفته شد، رم قادر به ذخیره داده‌هایی است که CPU و یا GPU به دسترسی سریع به آن‌ها احتیاج دارند. بنابراین، برای کارهایی نظیر، انجام چند وظیفه به صورت همزمان، باز نگه داشتن تعداد بسیاری برنامه و به طور کلی داشتن عملکرد روان در طول این کارها، وجود یک رم مناسب از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. و البته رم برای گیمرها نیز اهمیت زیادی دارد زیرا که تمامی اطلاعات بازی که گیمر احتیاج به دیسترسی سریع به آن‌ها را دارد را ذخیره کرده و ارائه می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک 2023

انواع DDR رم را بشناسید

یکی دیگر از موارد بسیاری مهم در راهنمای خرید رم لپ تاپ ، بررسی نوع رم می‌باشد.

رم‌های مدل DDR SDRAM از انواع جدید رم هستند و تا به امروز چهار مدل از آن به دنیا معرفی شده است که شامل : DDR، DDR2، DDR3، DDR4 و در نهایت DDR5 است که به تازگی وارد بازار شده است. بیش‌تر سیستم‌های جدید از رم DDR4 بهره می‌برند. این ورژن در سال 2016 وارد بازار شد. البته لازم به ذکر است که رم DDR3 و مادربردهای سازگار با آن همچنان در دسترس هستند ولی رم DDR3 در آستانه منسوخ شدن قرار دارد.

بدون اینکه نیازی به توضیح جزئیات فنی باشد، می‌توان گفت که رم‌های DDR4 از هر لحاظ سریعتر بوده و بهترین رم لپ تاپ در ورژن‌های قدیمی خود می‌باشد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که رم DDR4 با مادربردهای قدیمی‌تر سازگاری ندارد و رم DDR3 نیز نمی‌تواند با مادربردهای نسل جدید سازگار شود. به همین دلیل باید قبل از خرید رم، حتما این نکته را در نظر بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: مادربرد چیست؟

مواردی که در خرید رم لپ‌تاپ باید در نظر گرفته شوند

چند نکته بسیار مهم جهت آموزش خرید رم لپ تاپ متناسب با نیاز شما را بررسی می کنیم.

1. نوع رم در لپ‌تاپ:

پیش‌تر گفتیم که رم لپ‌تاپ با کامپیوتر از تفاوت‌های برخوردار می‌باشد. رم لپ‌تاپ در فرم فکتور، اندازه و پین‌های اتصالی به مادربرد متفاوت می‌باشند. رم در لپ‌تاپ از نوع SO-DIMM است که مخفف عبارت (Small Outline Dual In-Line Memory Model) می‌باشد؛ بالعکس، برای اکثر دسکتاپ‌ها از DIMM استفاده می‌شود. SO-DIMM که در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حقیقت ورژن کوچک‌تر DIMM می‌باشد. به خاطر فضای محدودی که در لپ‌تاپ وجود دارد، SO-DIMM تقریبا نصف DIMM است و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. در رم SO-DIMM، 260 پین وجود دارد، در صورتی که در DIMM 280 پین موجود است. به همه دلیل است که لپ‌تاپ‌ها قادر به استفاده از رم  DIMM نمی‌باشند. شما باید قبل از خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ به این نکات توجه داشته باشید تا رم اشتباهی خریداری نکنید.

پیشنهاد مطالعه: بررسی 8 نکته مهم قبل خرید رم کامپیوتر

2. فرم فکتور در مادربرد و تعداد اسلات رم:

برای اینکه بدانید مادربرد شما از کدام نوع DDR رم قادر به پشتیبانی است، یک راه بسیار آسان وجود دارد؛ ابتدا باید در سیستم خود System information را سرچ کنید و سپس در بخش System summery نوع مادربرد خود را در قسمت System Model ببینید. سپس باید آن مدل را در سایت سازنده مادربرد پیدا کنید؛ در آن‌جا می‌توانید تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را بررسی کنید.

مورد بعدی که باید بررسی شود، تعداد اسلات‌ها در رم می‌باشد؛ این تعداد به آسانی و صرفا با نگاه به مادربرد قابل تشخیص می‌باشد. بر اساس فرم فکتور ماردبرد، تعداد اسلات‌ها نیز متفاوت هستند. مادربرد Mini ITX از دو اسلات، مادربردهای ATX از چهار اسلات و مادربردهای Micro ATX به طور معمول از چهار اسلات پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، مادربردهای EATX نیز وجود دارند که قادر به پشتیبانی از هشت اسلات می‌باشند. البته این نوع رم برای لپ‌تاپ‌های شخصی ضرورتی ندارد.

3. سرعت کلاک را بشناسید:

سرعت کلاک نیز یک ماژول RAM بر اساس مگاهرتز است. اینکه رم با چه سرعتی می‌تواند داده‌ها را پردازش نماید، بر عملکرد سیستم تاثیر بسیاری دارد. به طور کلی، سرعت  کلاک بالاتر همواره بهتر است. اما بدانید که برای گیمینگ، ظرفیت اهمیت خیلی بیش‌تری از سرعت دارد. سرعت کلاک بالا می‌تواند موجب بهبود در عملکرد شود ولی در بهترین حالت امکان دارد به چند فریم کاهش پیدا کند؛ به همین خاطر، رم با سرعت کلاک بالا چندان ارزش هزینه ندارد.

4. حافظه رم:

روی مادربرد به طور معمول 2 تا 6 درگاه یا پورت برای رم قرار دارد. در بازار زمانی که می‌خواهید بهترین رم لپ تاپ را برای خود تهیه کنید، باید بین رم‌های 2، 4، 16، 8، 32، 64 گیگابایت یک مورد را که با سیستم شما متناسب است را انتخاب نمایید. شما فقط باید بدانید که لپ‌تاپ شما قادر به پشتیبانی از کدام رم می‌باشد. رم 16 و 64 برای گیمرها و افرادی که کارهای حرفه‌ای و سنگین انجام می‌دهند، مناسب هستند. قبل از خرید حتما چک کنید که پردازنده شما از چند گیگابایت رم می‌تواند پشتیبانی نماید.

5. سرعت رم یا فرکانس:

این موارد عملکرد سیستم شما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچه سرعت و فرکانس رم بالاتر باشد، اطلاعات و داده‌های بیش‌تری بین سلول‌های آن جابه‌جا می‌شوند و در نهایت سرعت سیستم بالاتر می‌رود. فرکانس رم در حقیقت با یکای مگاهرتز محاسبه شده و هر چه این فرکانس بالاتر باشد، سرعت نیز بیش‌تر می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که فرکانس بالا موجب سرعت بیش‌تر در ارسال و دریافت داده‌ها از رم به سی پی یو می‌شود.

6. تایمینگ (Timing) رم:

تایمینگ رم با عددهایی به نام کاس (CAS) نشان داده می‌شود. هرچه این اعداد کم‌تر شود، تایمینگ رم نیز پایین‌تر خواهد بود. این عدد نشانگر تعداد پالس در مسیر ستون داده‌ها و رم است. برای مثال، کاس 6 از کاس 12 سرعت بیش‌تری دارد؛ به این خاطر که زمان کم‌تری برای رسیدن به ستون داده‌ها مصرف می‌شود. 

7. ظرفیت رم:

ظرفیت رم با حافظه آن تفاوت‌های زیادی دارد. ظرفیت رم در تراشه‌های آن قرار گرفته است و کمی هم به نرم‌افزار سیستم بستگی دارد. وقتی که پردازنده داده‌های دستگاه را پردازش می‌کند، آن‌ها را به صورت بایت به رم ارسال می‌نماید. هر سلول قادر است 500 بایت در خود جا دهد اما اطلاعات ارسال شده 100 بایت می‌باشند. اگر ظرفیت رم بالا باشد، هر سلول ممکن است 1000 بایت در خود جا دهد که موجب راحتی کار رم می‌شود. این امر در سرعت رم و سرعت دریافت و ارسال داده‌ها از پردازنده نیز تاثیر دارد (برای آشنایی بیشتر با پردازنده می‌توانید از مقاله و ویدئوی پردازنده چیست ؟ بازدید کنید).

8. سازگاری رم با دیگر قطعات لپ‌تاپ:

از نکات مهم در راهنمای خرید رم لپتاپ، سازگاری آن با دیگر قطعات سیستم است. به همین دلیل قبل از تهیه رم برای لپ‌تاپ خود، ابتدا اطلاعات مادربرد خود را بررسی نمایید. باید بدانید که مادربرد شما قادر به پشتیبانی از چه نسل و ظرفیت و حافظه‌ای از رم می‌باشد. اگر شما بهترین رم موجود در بازار را نیز تهیه کنید، در صورت نداشتن سازگاری با باقی قطعات سیستم، سیستم شما متوقف می‌شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. پس مهم است که سازگاری رم با دیگر قطعات را در نظر بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید مادربرد ایسوس

پنج مورد از مناسب‌ترین رم‌های لپ‌تاپ

1) رم لپ‌تاپ Kingston Hyper X Impact:

کینگستون بزرگ‌ترین حافظه در دنیا است و برخی از پرسرعت‌ترین انواع ماژول‌های رم را تولید می‌کند. رم Kingston Hyper X Impact قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها برای ارتقای سرعت لپ‌تاپ یا نوت بوک شما است. این مدل در ظرفیت‌ها و سرعت‌های مختلفی عرضه می‌شوند و انواع 16 گیگابایتی آن بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند و در ضمن، با ولتاژ 1.2 ولت کار می‌کنند. لازم به ذکر است که این ماژول‌ها قادر به رسیدن به 1.35 ولت نیستند. این رم DDR4 است و فرکانس سرعت داده تا 3200 مگاهرتز در دسترس و XMP آماده است.

این رم برای گیمرهایی که نگران هزینه نیستند و به دنبال افزایش عملکرد لپ‌تاپ خود هستند، توصیه می‌شود. 

2) رم لپ‌تاپ Patriot Memory Signature Line:

این رم را می‌توان به عنوان یک رم اقتصادی معرفی کرد. این یک ماژول ساده با ظرفیت 8 گیگابایت است و فرکانس آن 2133 مگاهرتز می‌باشد. تاخیر CAS کیت‌های رم بسیار کم است و تنها 15 می‌باشد. کیت Patriot Memory Signature Line، یک کیت بسیار ارزان است و به دلیل اینکه با فرکانس پایین اجرا می‌شود، احتمالا این کیت‌های رم با بسیاری از لپ‌تاپ‌ها سازگاری دارد. نقطه ضعف این رم‌ها این است که قابلیت اورکلاک یا نمایه XMP ندارند.

به طور کلی، این کیت‌های رم برای آن افرادی که چندان اهمیتی به عملکرد نمی‌دهند و بودجه زیادی ندارند و همچنین کار زیادی از لپ‌تاپ خود نمی‌خواهند، توصیه می‌شوند.

3) رم لپ‌تاپ کورسیر Vengeance Performance:

یکی دیگر از نام‌های بزرگ در صنعت رم لپ‌تاپ و کامپیوتر، کورسیر است و Vengeance Performance، یکی از بهترین رم‌های لپ‌تاپ می‌باشد. این مدل از دو ماژول 16 گیگابایتی مجزا تشکیل شده و در مجموع 32 گیگابایت به شما ارائه می‌دهد. این میزان حافظه برای کارهای گرافیکی و گیمینگ مناسب است.

این رم از نوع DDR4 است و فرم فکتور آن SO-DIMM و کاملا مناسب لپ‌تاپ می‌باشد. این رم با استفاده از زمان‌بندی تاخیر که مطابق استاندارد ۱۸-۱۹-۱۹-۳۹ پیکربندی شده‌اند، کلاک می‌شود. فرکانس این مدل 2666 مگاهرتز است.

4) رم لپ‌تاپ سامسونگ GB DDR4 3200MHz 32:

اگر قصد اجرای برنامه‌های گرافیکی و سنگین بر لپ‌تاپ خود را دارید، رم سامسونگ 32 GB DDR4 3200MHz می‌باشد. فرکانس 3200 مگاهرتزی این مدل، آن را برای اجرای برنامه‌هایی نظیر ویژوال استودیو کد و بلندر مناسب می‌کند. لازم به ذکر است که این مدل XMP ندارد، یعنی نمی‌توانید آن را اورکلاک کنید.ظرفیت این رم 32 گیگابایت است و از نوع DDR4 می‌باشد. 

این مدل یک رم ساده برای کارهای اداری است؛ بنابراین اگر انیماتور یا کدنویس هستید، این رم برای شما مناسب است، ولی برای افراد اهل بازی، چندان انتخاب مناسبی نمی‌باشد.

5) رم پاتریوت Viper Steel:

این سری از رم‌های پاتریوت، به دلیل تاخیر بسیار پایین، از رم‌های بسیار خوب لپ‌تاپ به شمار می‌رود. فرکانس پایه پاتریوت Viper Steel، روی 2400 مگاهرتز قرار داشته و قابلیت اورکلاک در این مدل وجود ندارد.  این رم از نوع DDR4 است و ظرفیت 16 گیگابایتی دارد.

زمان تراکنش داده‌ها در حدود ۱۵-۱۵-۱۵-۳۵ است که در مقایسه با سایر ماژول‌ها بسیار کمتر است؛ این یعنی با این رم شما قادر به انجام کارهای حرفه‌ای هستید. با استفاده از این مدل، زمان راه‌اندازی برنامه‌ها کاهش قابل‌توجهی می‌یابد. اگر مایل هستید همه چیز را سریع‌تر تجربه کنید، این رم انتخاب مناسبی برای شما می‌باشد.

سخن پایانی

در راهنمای خرید RAM سعی کردیم ویژگی‌های مهم رم که باید به آن‌ها توجه شود مانند نوع DDR رم، حافظه و ظرفیت رم، سرعت کلاک و تایمینگ را مورد بررسی قرار دهیم. لازم است بدانید که رم مناسب لپ‌تاپ باید از نوع SO-DIMM باشد، زیرا که در غیر این صورت، رم با لپ‌تاپ شما سازگاری نخواهد داشت.

در کل، انتخاب رم برای سیستم کار چندان سختی نیست و بودجه شما از هر چیز مهم‌تر است. در ضمن، لازم به ذکر است که ترکیب ماژول‌های رمی که توسط شرکت‌های مختلف تولید شده است، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی از نظر سازگاری و حتی افت سرعت شود. در نهایت، همواره ظرفیت رم را نسبت به سرعت و تاخیر در اولویت قرار دهید و اگر امکان دارد، رمی را برای لپ‌تاپ خود انتخاب کنید که در آینده امکان ارتقای آن وجود داشته باشد. 

برای خواندن مقالات بیش‌تر و خرید، به مجله به روزکالا مراجعه کنید.

سوالات متدوال 

1) انواع مختلف رم چیست؟

انواع رم عبارتند از: رم ایستا (SRAM)، رم پویا (DRAM) و رم پویای همگام (SDRAM) هستند. جدیدترین نوع رم SDRAM است که چهار ورژن داشته و جدیدترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها در سیستم‌های جدید DDR4 است.

2) چه مقدار رم برای لپ‌تاپ مناسب است؟

بیش‌تر مردم معتقد هستند که مقدار ایده‌آل رم برای لپ‌تاپ 8 گیگابایت می‌باشد. برخی لپ‌تاپ‌ها با این مقدار رم عرضه می‌شوند، اما برخی دیگر فقط 4 تا 6 گیگابایت رم دارند. افزودن رم بیش‌تر به سرعت بالای لپ‌تاپ شما کمک بسیاری می‌کند. بنابراین می‌توانید در صورت سازگاری با دیگر قطعات سیستم، رم‌های 16 گیگابایتی برای لپ‌‌تاپ شما بهترین انتخاب است.