نحوه تعویض و تعمیر قاب تبلت

با توجه به قیمت بالای محصولات الکترونیکی مانند قیمت تبلت، انواع گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها، بخش تعمیرات این محصولات رواج زیادی یافته و بسیاری از کاربران بعد از خرابی دستگاه خود به دنبال دریافت خدمات تعمیر یا تعویض برخی قطعات هستند. دریافت خدمات تعمیر و تعویض قطعات تبلت، موبایل و لپ تاپ با توجه به قیمتی که هر یک از این محصولات دارند منطقی و مقرون به صرفه به نظر می رسد. برای مثال با بررسی قیمت موبایل می توان به راحتی متوجه شد که چرا باید در صورت خرابی این دستگاه ها تا حد امکان آنها را تعمیر کرد.

یکی از قطعات مهمی که هم در انواع تبلت و هم گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها در معرض آسیب و خرابی است و ممکن است به تعمیر آن نیاز باشد، قاب گوشی، تبلت و لپ تاپ است. یکی از انواع خدمات مرتبط با تعمیر تبلت ها نیز مربوط به تعویض و تعمیر قاب تبلت می شود. این قطعه ای آسیب پذیر در انواع تبلت است که می تواند متاثر از عوامل مختلف آسیب ببیند. در این جا می خواهیم با دلایل خرابی قاب تبلت و نحوه تعویض و تعمیر قاب تبلت بیشتر آشنا شویم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • منظور از قاب تبلت چیست؟
  • چه عواملی می تواند به قاب تبلت آسیب برساند؟
  • در چه شرایطی به تعویض و تعمیر قاب تبلت نیاز خواهد بود؟
  • مشکلات تبلت در صورت خرابی قاب شامل چه مواردی می شود؟
  • نحوه تعویض و تعمیر قاب تبلت به چه صورت است؟
  • آیا می توان از خرابی قاب تبلت جلوگیری کرد؟
  • هزینه تعمیر و تعویض قاب تبلت چقدر است؟
  • منظور از پر ریسک و کم ریسک بودن تعویض و تعمیر قاب تبلت چیست؟
  • مهم ترین نکات در تعویض و تعمیر قاب تبلت
  • آیا تعویض و تعمیر قاب تبلت مقرون به صرفه است؟
  • آیا هر کسی می تواند قاب تبلت را تعمیر یا تعویض کند؟

منظور از قاب تبلت چیست؟

پیش از بررسی دلایل خرابی و نحوه تعویض و تعمیر قاب تبلت، بهتر است ببینیم این قطعه دقیقا شامل چه بخش هایی از دستگاه می شود. چه هدف خرید قاب تبلت باشد و چه قاب لپ تاپ یا گوشی، باید ابتدا با این قطعه به صورت کامل آشنا بود. این قطعه را به صورت قاب و شاسی تبلت معرفی می کنند. قاب و شاسی می تواند از جنس پلاستیک، شیشه و حتی فلزی باشد. این قاب در واقع بخشی است که دور تا دور تبلت را احاطه کرده و قطعات اصلی دستگاه مانند برد، هارد، رم، مدارها، آی سی ها، پردازنده و سایر قطعات تبلت را در خود جای داده است.

علاوه بر این بدنه که به آن قاب تبلت می گویند، در مدل های مختلف این دستگاه ها (برند های متفاوت) جزئیات دیگری نیز به همراه بدنه جزو قاب و شاسی محسوب می شوند. برای مثال دوربین یا لنز شیشه ای آن، اسلات قرار گیری سیم کارت و مموری کارت، دکمه هوم تبلت، دکمه های ولوم و پاور، جک هدفون، میکروفون و اسپیکر، فریم ال سی دی و مواردی از این دست نیز بسته به مدل تبلت جزو قاب و شاسی آن به حساب می آیند. بسته به این که سطح آسیب وارد شده به تبلت چقدر است، مدل تبلت چیست و مواردی از این دست فرایند تعویض و تعمیر قاب تبلت و همچنین جزئیاتی که جزو قاب و شاسی محسوب می شود و باید تعویض شوند، متفاوت خواهد بود. از طرفی قیمت قاب و شاسی نیز بر اساس مدل دستگاه و قیمت انواع تبلت قطعا متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین تبلت

درست کردن قاب تبلت

چه عواملی می تواند به قاب تبلت آسیب برساند؟

عوامل مختلفی می تواند دلیل خرابی قاب و نیاز به تعویض و تعمیر این قطعه باشند. در درجه اول کیفیت اولیه خود محصول می تواند روی میزان دوام و کارکرد قاب و شاسی تاثیر داشته باشد. در نتیجه قطعا بهتر است در درجه اول در زمان انتخاب تبلت به کیفیت و جنس متریال به کار رفته برای ساخت قاب و شاسی تبلت توجه کرد، چرا که جنس قاب تبلت اولین موردی است که در دوام و خرابی این قطعات موثر است.

بیشترین خرابی قاب و شاسی قطعا مربوط به آسیب های فیزیکی است. هر گونه ضربه و آسیب شدید به تبلت، بسته به جنس قاب و میزان دوام آن می تواند موجب شکستگی قاب و شاسی شود. زمین خوردن تبلت، فشار آمدن به دستگاه، افتادن اشیای سنگین روی دستگاه و مواردی از این دست مهم ترین دلایل خرابی قاب هستند که به دنبال آن به تعویض و تعمیر قاب تبلت نیاز خواهد بود.

گاهی نیز روی بدنه تبلت خط و خش های زیادی می افتد یا این که در اثر استفاده نادرست از تبلت رنگ بدنه و قاب تغییر می کند. در این شرایط نیز غالبا کاربران ترجیح می دهند تا با تعویض و تعمیر قاب تبلت خود، ظاهری نو و تمیزتر را به دستگاه خود ببخشند. برای مثال در همین دوره پاندمی استفاده از الکل به صورت مستقیم روی بدنه تبلت ها موجب خرابی قاب پشتی بسیاری از دستگاه ها و تغییر رنگ آن شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه تبلت خود را ریست کنیم؟

در چه شرایطی به تعویض و تعمیر قاب تبلت نیاز خواهد بود؟

مواردی که در بالا به عنوان دلایل خرابی و آسیب قاب تبلت به آنها اشاره شد همگی می توانند دلیلی برای نیاز به تعویض و تعمیر قاب تبلت باشند. اما با این حال با توجه به هزینه ای که باید برای تعویض این قطعات پرداخت شود، خصوصا با توجه به قیمت تبلت مورد نظر، ممکن است همیشه گزینه کاربران تعویض این قطعه نباشد.

برای مثال در صورتی که تنها آسیب وارد شده به قاب تبلت خط و خش های روی بدنه تبلت باشد یا این که تغییر رنگ بدنه تنها آسیب وارد شده به این دستگاه ها باشد، ممکن است کاربران الزامی برای تعویض و تعمیر قاب تبلت نداشته باشند. اما در مواردی ممکن است خرابی و آسیبی که به قاب وارد شده است مشکلات دیگری را نیز در دستگاه به وجود بیاورد که در این موارد باید قاب دستگاه تعمیر یا تعویض شود.

تعمیر قاب تبلت

مشکلات تبلت در صورت خرابی قاب شامل چه مواردی می شود؟

اگر قاب تبلت آسیب ببیند مشکلات متعددی ممکن است بسته به میزان آسیبی که به قاب وارد شده در دستگاه به وجود بیاید. برای مثال در شدیدترین حالت بدنه دستگاه بد فرم شده و قاب دچار انحنا می شود که عملا کار با تبلت امکان پذیر نیست. از طرفی نیز گاهی اوقات خرابی ها و آسیب هایی که به قاب تبلت وارد می شود می تواند روی اسپیکرها اثر بگذارد و صدای دستگاه خراب شود. خرابی و شکستگی قاب تبلت روی آنتن دهی دستگاه نیز تاثیر دارد و در آنتن دهی سیم کارت و اتصال به وای فای دستگاه نیز اختلالاتی به وجود می آید.

بروز مشکل در فریم ال سی دی و کاهش کیفیت تصویر، بروز مشکلاتی در دوربین تبلت و کاهش کیفیت عکس ها و تصاویر دستگاه، خرابی و از کار افتادن چراغ تعبیه شده در قاب پشتی تبلت، بروز مشکل در باتری و ... از جمله اختلالاتی است که به دنبال شکستگی و خرابی قاب در تبلت ها به وجود می آید. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که چرا درست کردن قاب تبلت اهمیت زیادی دارد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید تبلت اپل

نحوه تعویض و تعمیر قاب تبلت به چه صورت است؟

در صورتی که قاب تبلت به هر دلیلی آسیب ببیند، بسته به این که سطح آسیب وارد شده چقدر است و چطور باید این مشکل را برطرف کرد در قدم اول باید دستگاه برای تعمیرات تخصصی به یک مرکز معتبر ارجاع داده شود. در این مراکز تعمیرکاران تبلت می توانند با بررسی و عیب یابی تبلت تصمیم بگیرند که برای رفع مشکل به وجود آمده چه اقدامی نیاز است.

گاهی اوقات تنها با تعویض و تعمیر قاب تبلت مشکل برطرف می شود. اما گاهی نیز آسیب کمی جدی تر است و باید برخی قطعات مرتبط با قاب مانند لنز دوربین یا اسپیکرها نیز تعمیر و تعویض شوند. در نتیجه بعد از مشخص شدن مراحل تعمیر قاب تبلت، تعمیرکار فرایند تعویض قاب و رفع مشکل به وجود آمده در دستگاه را آغاز می کند.

در این زمینه تعمیرکار از ابزارهای تخصصی برای تعویض قاب استفاده می کند. در درجه اول باید یک قاب سازگار با مدل تبلت تهیه شود. این قاب باید اورجینال باشد تا کیفیت دستگاه مانند روز اول شود. سپس تعمیرکار با باز کردن پیچ و مهره های قاب تبلت با ابزارهای مخصوص، قاب آسیب دیده را از فریم جلویی و پشت دستگاه جدا می کند. در این روند باید تعمیرکار جانب احتیاط را رعایت کند و به تدریج و با دقت بالا قاب آسیب دیده را از بدنه جدا کند. بعد از جدا شدن کامل قاب از بدنه، تعمیرکار شروع به جای گذاری و نصب قاب جدید می کند تا به این ترتیب مراحل تعویض و تعمیر قاب تبلت به اتمام برسد.

آیا می توان از خرابی قاب تبلت جلوگیری کرد؟

بهترین گزینه جایگزین تعمیر و تعویض قاب تبلت قطعا پیشگیری از وارد شدن آسیب به این قطعه است. از آن جایی که مهم ترین عامل آسیب رسان به قاب تبلت ضربه و آسیب های فیزیکی است، بنابراین بهترین راه حل پیشگیرانه نیز جلوگیری از وارد شدن این آسیب ها به قاب است. برای این منظور نیز کافی است از یک کاور و محافظ محکم و ضد ضربه برای حمل و جا به جایی تبلت استفاده کرد تا در صورت زمین خوردن دستگاه، قاب آن تا حد ممکن در امان بماند. استفاده از این کاورها قطعا از خط و خش افتادن روی بدنه تبلت نیز جلوگیری می کند. نکته دیگر این که به هیچ عنوان از شوینده های اسیدی و الکل برای تمیز کردن بدنه تبلت استفاده نکنید تا به این ترتیب قاب دستگاه دچار مشکل نشود. با توجه به قیمت انواع تبلت بهتر است با خرید یک محافظ مناسب تا جای ممکن از خرابی این دستگاه ها جلوگیری کرد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین تبلت دانش آموزی

هزینه تعمیر و تعویض قاب تبلت چقدر است؟

موضوع مهمی که شاید برای بسیاری از کاربران مطرح شود، بحث هزینه های مرتبط با تعمیر و تعویض قاب تبلت است. قیمت این سرویس به عوامل متعددی بستگی دارد و در مدل های مختلف متغیر است. در درجه اول هزینه های تعویض و تعمیر قاب تبلت به مدل تبلت، برند آن و قیمت آن بستگی دارد. این مورد در خصوص سایر دستگاه ها نیز صدق می کند و برای مثال در زمان خرید قاب گوشی یا لپ تاپ نیز باید مدل این دستگاه ها را در نظر گرفت. نکته مهم بعدی در خصوص هزینه ها، میزان آسیبی است که به دنبال خرابی قاب به دستگاه وارد شده است. همان طور که گفته شد گاهی علاوه بر خرابی قاب تبلت سایر قطعات نیز دچار آسیب شده اند و دستگاه به تعمیرات بیشتری نیاز دارد. در نهایت این که فرایند کم ریسک یا پر ریسک بودن تعویض و تعمیر قاب تبلت نیز در برآورد هزینه ها بی تاثیر نیست.

منظور از پر ریسک و کم ریسک بودن تعویض و تعمیر قاب تبلت چیست؟

همان طور که گفته شد بخشی از هزینه های تعویض و تعمیر قاب تبلت مربوط به این می شود که این فرایند پر ریسک است یا کم ریسک. این مشخصه ها بر اساس مدل تبلت مورد نظر تعیین می شود و منظور از آن فرایند تعویض قاب است. در مدل تبلت هایی که تاچ و ال سی دی با فریم قاب تبلت یکپارچه شده اند، روند تعویض و تعمیر قاب پر ریسک است، چرا که احتمال خرابی و آسیب به ال سی دی نیز وجود دارد. اما در برخی مدل ها که جزو مدل های کم ریسک محسوب می شوند، تاچ و ال سی دی جدای از فریم قاب است و می توان به راحتی در زمان تعویض قاب را جدا کرد، بدون این که آسیبی به تاچ و ال سی دی وارد شود. این موردی است که در زمان خرید تبلت بهتر است به آن توجه کرد.

درست کردن قاب تبلت

مهم ترین نکات در تعویض و تعمیر قاب تبلت

در خصوص انجام تعمیرات تخصصی قاب تبلت یا تعویض این قطعه باید به برخی موارد توجه کرد. اول از همه این که حتما برای دریافت خدمات تعمیر این دستگاه ها به مراکز تعمیراتی معتبر مراجعه کنید و مطمئن شوید دریافت خدمات تعمیرات به صورت حرفه ای و تضمین شده خواهد بود. نکته مهم بعدی این که به هیچ عنوان در تعویض قاب شکسته شده و آسیب دیده تاخیر نیاندازید و در صورت بروز مشکل در سریع ترین زمان ممکن برای تعویض آن اقدام کنید تا آسیب های بیشتری به تبلت، خصوصا قطعات اصلی آن وارد نشود. نکته مهم دیگر در خصوص تعمیر و تعویض قاب تبلت، استفاده از قاب های اصلی و سازگار با دستگاه است. استفاده از انواع قاب تقلبی و ارزان قیمت شاید هزینه های کمتری داشته باشد، اما قطعا روی کیفیت و کارکرد تبلت تاثیر منفی گذاشته و حتی در دراز مدت می تواند روی عملکرد کلی تبلت و سایر قطعات آن نیز تاثیر بگذارد.

آیا تعویض و تعمیر قاب تبلت مقرون به صرفه است؟

با استعلام قیمت تبلت و برآورد هزینه ای که باید برای خرید یک تبلت جدید متحمل شد، می توان نتیجه گرفت که در اکثر موارد تعویض و تعمیر قاب تبلت گزینه مقرون به صرفه تری نسبت به خرید تبلت جدید است.

آیا هر کسی می تواند قاب تبلت را تعمیر یا تعویض کند؟

خیر، خصوصا این که اگر تبلت مورد نظر از نوع گزینه های پر ریسک باشد و تاچ و ال سی دی آن نیز با فریم یکپارچه شده باشد، در صورت عدم مهارت کافی و دقت نداشتن در تعویض و تعمیر قاب تبلت ممکن است این قطعات حساس و گران قیمت نیز آسیب ببینید و در نهایت هزینه ای سنگین به بار بیاید.

بیشتر بخوانید: شش مورد از بهترین تبلت های سامسونگ

خلاصه

قاب تبلت قطعه ای است که به میزان زیادی در معرض آسیب های فیزیکی قرار داد. میزان دوام این قطعه و کیفیت آن قطعا متناسب با قیمت تبلت متغیر است. بنابراین در زمان خرید این دستگاه ها، حتی در صورت خرید آنلاین تبلت بهتر است به دقت کیفیت ساخت محصولی که خریداری می کنید را بررسی کرده و یک محصول با کیفیت را خریداری کنید. با این حال در صورتی که قاب دستگاه به هر دلیلی مانند زمین خوردن دچار خرابی شود، بهتر است حتما با تعویض و تعمیر قاب تبلت مورد نظر، از بروز مشکلات جدی تر در تبلت جلوگیری کرد. هزینه های مرتبط با تعویض قاب تبلت بسته به مدل دستگاه، قیمت انواع تبلت، قیمت قاب، میزان آسیب وارد شده به دستگاه و تعمیرات مورد نیاز و مرکز تعمیراتی مورد نظر متغیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان فروشگاه آنلاین بروزکالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. آیا تاخیر در تعویض کردن قاب آسیب دیده تبلت می تواند مشکل ساز شود؟

قطعا پاسخ مثبت است، چرا که اگر قاب آسیب دیده تبلت به موقع تعویض نشود، خصوصا در مواردی که میزان آسیب وارد شده شدید است، ممکن است سایر قطعات حساس دستگاه مانند برد نیز آسیبی جدی ببینند.

2. هزینه تعویض و تعمیر قاب تبلت بیشتر است یا قاب موبایل؟

این مورد قطعا بستگی به مدل دستگاه و قیمت اولیه تبلت و گوشی مورد نظر دارد. در نتیجه برای پاسخ به این سوال باید با مقایسه قیمت موبایل با تبلت و برآورد هزینه تعمیر هر دستگاه، قیمت تعویض و تعمیر قاب تبلت با گوشی را با هم مقایسه کرد.

3. آیا همیشه به تعویض و تعمیر قاب تبلت نیاز است؟

در صورتی که تنها آسیب وارد شده به قاب خط و خش یا از بین رفتن رنگ قاب باشد، الزامی به تعویض آن نیست و می توان تنها با استفاده از یک کاور این ایراد را پوشاند. به هر حال اما قطعا ظاهر نامناسب قاب می تواند روی زیبایی تبلت تاثیر منفی داشته باشد.