مقایسه پیکسل a5 گوگل و آیفون SE اپل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

پیکسل a5 گوگل با یک باتری خیلی بزرگ و مجهز به یکی از بهترین دوربین ها از راه می رسد و تبدیل به یکی از مدل های اقتصادی و محبوب گوشی می شود. با این حال، پیکسل a5 یک رقیب سرشناس هم در بازار دارد: آیفون SE که اپل آن را در سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد. آیفون SE با عنوان پر فروش ترین در بخش گوشی های میان رده و مجهز به سریع ترین پردازنده در رده خودش چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد. اما آیفون SE که خیلی هم قدیمی تر است عملا می تواند با پیکسل a5 گوگل وارد رقابت مستقیم شود؟

برای بررسی مشخصات و قیمت روز جدیدترین انواع گوشی  کلیک کنید


در اینجا می خواهیم با مقایسه این دو گوشی قدرتمند اقتصادی از نظر طراحی و کیفیت مواد سازنده، همچنین عملکرد، کیفیت دوربین و عمر باتری مورد انتظار به بررسی کامل تفاوت های بین آنها بپردازیم.

مقایسه پیکسل  a5 گوگل با آیفون SE


طراحی و نمایشگر

در حالیکه آیفون SE یک گوشی واقعا جمع و جور است که خیلی راحت می توان آن را با یک دست گرفت و در جیب حمل کرد، پیکسل a5 با یک صفحه نمایش 34/6 اینچی و یک بدنه خیلی قطورتر افزایش سایز داشته است، به طوریکه استفاده از آن با یک دست سخت تر است. همچنین به طور قابل توجهی از آیفون SE سنگین تر می باشد.

از نظر کیفیت ساخت، آیفون با بدنه باریک و ظریف شیشه ای واقعا یک سر و گردن بهتر است و خاص جلوه می کند. پیکسل a5 به نظر پلاستیکی می آید ولی پلاستیکی نیست. در این گوشی از یک فریم فلزی استفاده می شود که با ماده بایو رزین روکش شده است. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم پیکسل a5 گوگل یک گوشی فلزی و بسیار محکم است. اگرچه که در عین حال، طراحی آن بسیار کسل کننده است و ساده تر از این نمی شود: یک قطعه ی سیاه مشکی. گوگل می توانست بهتر از اینها عمل کند.

همچنین هر دو گوشی ضد آب هستند، با رتبه بندی استاندارد IP67. به این معنی که می توان گوشی را در آب انداخت و آن را به مدت نیم ساعت زیر آب نگه داشت. این خصوصیت فوق العاده عالی است و به ندرت روی گوشی های میان رده دیده می شود، اما این دو گوشی هر دو به آن مجهز هستند.

پیکسل a5 گوگل

پیکسل a5 در قسمت بالا دارای یک جک هدفون است، اما آیفون SE فاقد آن می باشد.

و اما راجع به صفحه نمایش، پیکسل a5 یک نمایشگر 2/6 اینچی اولد با FHD+Resolution است، در حالیکه آیفون SE از یک نمایشگر ال سی دی 7/4 اینچی با رزولوشن ۷۵۰ p برخوردار است. این یک برد بزرگ برای پیکسل محسوب می شود. تکنولوژی قدیمی تر LCD که در آیفون SE مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ هایی با درخشندگی و تضاد کمتر ایجاد می کند، به علاوه صفحه نمایش های LCD به خاطر داشتن اثر شبح معروف هستند که هر چند بسیار جزئی، ولی خیلی مهم است و این ویژگی در صفحه نمایش های جدیدتر اولد وجود ندارد. نه تنها این مساله، بلکه رزولوشن پایین تر آیفون SE هم محسوس است و باعث می شود که متن تا حدی تار به نظر برسد و به اندازه نمایش متن در گوشی پیکسل شارپ نباشد.

صفحه نمایش هیچ کدام از این دو گوشی از ریفرش ریت بالا پشتیبانی نمی کند، بنابراین هر دو با فرکانس مخصوص ۶۰ هرتز کار می کنند. یک ویژگی خیلی جدید هم هست که نرم اسکرول کردن را به عنوان یک تجربه واقعا متفاوت به کاربران معرفی می کند و ... این قابلیتی  است که هر دو گوشی فاقد آن هستند.
 

دوربین و صدا

در حالیکه پیکسل a5 دارای دو دوربین عقب است، یعنی یک دوربین واید و یک دوربین اولترا واید، آیفون SE فقط یک دوربین عقب دارد.

 پیکسل a5 گوگل جدیدترین مدل موبایل

با این حال، جالب اینجا است که آیفون SE کوچک و باریک همچنان در حوزه دوربین، رقیب پیکسل a5 باقی می ماند. چون حتی با یک دوربین از طبقه بندی HDR و ویژگی های پیشرفته ای مثل تثبیت کننده ویدیوی مناسب K4 پشتیبانی می کند که هنوز در گوشی های اقتصادی  متداول نشده است.

با این حال، پیکسل a5 نوع متفاوتی از یک گوشی اقتصادی است. این گوشی می تواند با آیفون SE مسابقه دهد و نه فقط به خاطر داشتن دوربین اولترا واید، تطبیق پذیرتر است و تنوع عملکرد بیشتری دارد، بلکه به دلیل کیفیت تصاویر هم از آیفون SE می برد. چون از کیفیت HDR و الگوریتم های عکاسی رایانشی معروف شرکت گوگل پشتیبانی می کند.

 

        آیفون SE اپل (2020)

 

            پیکسل a5 گوگل

 

             مشخصات دوربین

       دوربین واید  12 مگاپیکسل

       لنز  f/1.8 با OSI

      دوربین واید  12 مگاپیکسل

       لنز f/1.7 با OSI

 

                دوربین اصلی

 

_______

 

    دوربین اولتراواید 16 مگاپیکسل

 

                دوربین دوم



مشخصات دوربین یک چیز است و عملکرد واقعی دوربین چیز دیگری. پس بیایید با هم به چند تا از عملکردهای این دو گوشی نگاهی  بیندازیم.

در نور روشن هر دو گوشی عملکرد خوبی دارند، اما در کل، به ندرت امکان دارد از کیفیت تصویرشان شگفت زده شویم. تفاوت بین این دو گوشی از نظر دوربین عمدتا به  رنگ تصاویرشان مربوط می شود. به این صورت که تصاویر ثبت شده با پیکسل به خاطر وجود رنگ  مشکی عمقی تر کنتراست بیشتری دارد، در حالیکه آیفون SE با ثبت سایه های نرم تر، تصاویر نسبتا ملایم تری می گیرد.

در صورت محیا بودن شرایط، تفاوت عکس های گرفته شده با این دو گوشی خیلی خیلی کم است و به سختی قابل تشخیص می باشد.

با این حال، در تصاویر گرفته شده با نور کم، می توانید به وضوح به برتری پیکسل a5 پی ببرید. پیکسل نور خیلی بیشتر و طبیعتا رنگ های زیبایی را ثبت می کند که در نتیجه باعث می شود کل تصویر به طور محسوسی بهتر به نظر برسد.

اگر دنبال تصاویر با کیفیت در نور کم هستید، بین این دو گوشی، پیکسل را باید انتخاب کنید. این را هم فراموش نکنید که آیفون SE از حالت شب پشتیبانی نمی کند، این قابلیت را آیفون های جدیدتر دارند. در حالیکه این گوشی میان رده پیکسل همین قابلیت را با عنوان Night Sight مثل گران ترین مدل ها دارد.  همچنین برای بررسی بهترین قیمت موبایل و سایر محصولات دیجیتال به سایت بروزکالا مراجعه کنید.

هر دو گوشی عملکرد رضایت بخشی در دوربین سلفی دارند، اما آیفون SEمعمولا سلفی های روشن تری می گیرد که کمی شارپ تر به نظر می رسند. در حالیکه پیکسل a5 حالت نسبتا تاریک تری به تصاویر سلفی می دهد. اگرچه که کارکرد سلفی این دو دوربین در محیط های خیلی تاریک و کم نور برعکس می شود، به این صورت که قابلیت Night Sight در پیکسل a5 قادر به جذب نور بسیار زیادی است. در حالیکه سلفی های آیفون SE در نور کم عملا غیر قابل استفاده و بسیار تاریک باقی می مانند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی گوشی سامسونگ مدل Galaxy Z Fold 3 + راهنمای خرید
 

حالت پرتره

هر دو گوشی از حالت پرتره هم پشتیبانی می کنند. اما در مورد آیفون SE تصاویر خیلی مورب ثبت می شوند که می تواند تا حدودی جالب باشد اما به عنوان عکس پرتره رضایت بخش نیست. شما می توانید یک تصویر با زوم یک برابری از پیکسل a5 داشته باشید، البته می توانید حالت زوم 3/1 برابری را هم برای داشتن زوم بیشتر انتخاب کنید، گزینه ای که آیفون SE فاقد آن است.

عملکرد سایر موارد در حالت پرتره در هر دو گوشی رضایت بخش بود و هر دو به خوبی سوژه را از پس زمینه جدا می کنند. تفاوت واقعی دوربین این دو گوشی به خاطر رنگ آنها است. یعنی رنگ های خیلی گرم تر در تصاویر ثبت شده با آیفون SE در مقایسه با تنالیته سردتر و خنثی تر در پیکسل.
 

کیفیت دوربین

جالب اینجاست که آیفون SE علی رغم گذشت چندین سال از عرضه، کمابیش موضع خودش را حفظ کرده است. میزان ثبت جزییات در هر دو گوشی یکسان است و محدوده دینامیکی هر دو نیز بسیار عالی می باشد. اما به خاطر این که پیکسل معمولا هایلایت ها را در ویدیو کمی تیره تر می کند، و به این دلیل که پیکسل دمای رنگ را خیلی متعادل نمی کند، آیفون SE از نظر کیفیت ویدیو، کمی به پیکسل برتری دارد.

با این حال این تفاوت ها خیلی خیلی کم هستند و ما واقعا تحت تاثیر کیفیت دوربین هر دو گوشی قرار گرفتیم، که در بین گوشی های این رده قیمت جزو بهترین ها هستند. نه تنها این، بلکه تثبیت کننده تصویر هم در هر دو گوشی عالی عمل می کند.
 

کیفیت صدا

در زمینه صدا، در همین مبحث اشاره کردیم که پیکسل a5 دارای یک جک هدفون فوق العاده کاربردی است که آیفون SE فاقد آن می باشد.

همچنین باید اضافه کنیم که هر دو گوشی به جهت داشتن صدای بهتر و فراگیرتر دارای تنظیمات اسپیکر دوگانه هستند. با این حال، صدای گوشی پیکسل خیلی پر طنین تر و دارای ضرب بسیار بیشتری است. بنابراین پیکسل اینجا هم دست بالا را دارد و برنده است.

نرم افزار و عملکرد

آیفون SE علی رغم عمر زیادش، هنوز در بین گوشی های اقتصادی ۴۰۰ دلاری سریع ترین است.

 پیکسل a5 گوگل جدیدترین انواع گوشی

درست است که آیفون SE قدیمی تر است، اما پردازنده بیش از حد سریعی دارد که نه تنها هنوز کاربردی است بلکه از نظر قیمت هم بی همتاست. این پردازنده، تراشه اپل A13است، همان تراشه ای که روی گوشی های سری آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو هم سوار است. یک غول تراشه که از پس تراشه های کوالکام اسنپدراگون درجه یکی که در دیوایس های اندروید استفاده می شود بر می آید. مشکل این است که بیشتر دیوایس های اندرویدی ارزان قیمت تر فاقد تراشه درجه یک و پیشرفته هستند، و در عوض از پردازنده های میان رده استفاده می کنند، مثل پردازنده ای که در پیکسل a5 گوگل مورد استفاده قرار می گیرد.

تراشه استفاده شده در پیکسل a5 دقیقا همان اسنپدراگون G765 سال گذشته پیکسل a4 است. این تراشه حدودا نصف عملکرد اپل را A13 داراست، که خب این یک تفاوت عمده و قابل توجه است. در اینجا این سوال مطرح است که تراشه این دو گوشی چطور بر استفاده واقعی از آنها تاثیر می گذارد؟ خب، اپلیکیشن ها و گیم ها روی آیفون SE سریع تر بارگذاری می شوند، کمتر دچار وقفه می شوند و همچنین این گوشی چندین وظیفه را با هم و بدون مشکل اجرا می کند. در حالیکه گوشی پیکسل گاهی در اجرای برنامه ها دچار وقفه می شود و سرعت اسکرول کردن و گیمینگ در آن اصلا به خوبی آیفون نیست.

بیشتر بدانید: هر آنچه که باید در مورد گوشی جدید iPhone 13 بدانید

اتصال به اینترنت

گوشی پیکسل از اتصال G5 پشتیبانی می کند ولی آیفون SE نه.

پیکسل a5 دارای اتصال G5 است که آیفون SE فاقد آن می باشد، آیفون SE فقط از اتصال GLTE4 پشتیبانی می کند. با اینکه این نباید در حال حاضر مساله خیلی مهمی باشد، اما شبکه های G5 روز به روز سریع تر شده و در دسترس قرار می گیرند. و بین این دو گوشی، پیکسل a5 بیشتر به درد آینده می خورد و اگر این امکان را داشته باشید که در منطقه ای با پوشش اینترنت خوب و قوی زندگی کنید، همین الان می توانید اینترنت سریع تری در اختیار داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که پیکسل a5 با شبکه های Sub6 5G کار می کند، اما از تکنولوژی mmWave 5G پشتیبانی نمی کند. این تکنولوژی به آنتن خیلی قوی نیاز دارد و معمولا روی مدل های پرچمدار پشتیبانی می شود.
 

عمر باتری

فقط با نگاه کردن به مشخصات باتری می توان متوجه اختلاف بسیار زیاد بین سایز باتری این دو گوشی شد. آیفون SE به یک باتری ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعتی مجهز است، در حالیکه پیکسل a5 از یک باتری ۴۶۸۰ میلی آمپر ساعتی خیلی بزرگ بهره می برد. باتری این گوشی، بیش از دو برابر باتری گوشی آیفون است.

معمولا گوشی های آیفون، بک گراند نسبتا خوبی در مدیریت اپ و استفاده از باتری دارند، با اینکه این مورد حتی درباره گوشی های آیفون با باتری های کوچکتر هم صادق است، اما عمر باتری آیفون SE در بررسی های ما کوتاه ارزیابی شد. 
در حالیکه باتری آیفون SE به سختی به یک روز استفاده نسبتا سنگین می رسد، پیکسل a5 با استفاده متعادل حتی تا دو روز هم دوام می آورد.

و اما در مورد شارژ شدن! آیفون SE همراه با یک شارژر ۵ وات داخل جعبه است که خیلی کند می باشد، اما آیفون SE تا سرعت شارژ ۱۸ وات را پشتیبانی می کند. پس اگر بتوانید جداگانه یک شارژر ۱۸ وات سازگار با این گوشی را تهیه کنید بهتر است. از طرف دیگر، پیکسل a5 با یک شارژر ۱۸ وات داخل جعبه عرضه می شود که حدودا یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول می کشد باتری را کاملا شارژ کند.

لازم به ذکر است که آیفون SE از شارژر وایرلس هم پشتیبانی می کند، قابلیتی که به ندرت در گوشی های اقتصادی دیده می شود و پیکسل a5 نیز فاقد آن است. برای بررسی قیمت جدیدترین مدل موبایل می توانید به فروشگاه بروز کالا مراجعه کنید و بهترین خرید آنلاین خود را انجام دهید.