انواع مادربردها و انواع مادربرد گیمینگ

با انواع مادربرد آشنایی دارید؟ مادربرد ( که برد اصلی یا برد سیستم نیز نامیده می شود) صفحۀ اصلی مدار چاپی (PCB) در کامپیوتر هایی با کاربرد عمومی و سایر سیستم های قابل ارتقا است. این ارتباط بین بسیاری از اجزای مهم الکترونیکی یک سیستم را حفظ می کند  و اجازۀ اتصالاتی مانند واحد پردازش مرکزی (CPU) و حافظه ، و اتصالات سایر وسایل جانبی را فراهم می کند. برخلاف صفحۀ پشت ، مادربرد ها معمولاً شامل زیر سیستم های قابل توجهی مانند پردازنده مرکزی ، کنترل کننده های ورودی و خروجی و حافظه چیپست ، اتصالات رابط و سایر اجزای سازگار برای استفاده عمومی است.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز انواع مادر بورد کلیک کنید

مادربرد به طور خاص یک PCB با قابلیت گسترش است. همانطور که از نامش پیداست ، این برد غالباً "مادر" از تمام اجزای متصل به آن نامیده می شود که اغلب شامل وسایل جانبی ، کارت های رابط است؛ مانند کارت های صدا ، کارت های ویدیو ، کارت های شبکه ، دیسک های سخت و سایر اشکال ذخیره سازی مداوم؛ کارت های تنظیم کننده تلویزیون ، و کارت هایی که اسلاتهای اضافی USB یا FireWire را فراهم می کنند.

مادربردها یکی از مهمترین جنبه های کامپیوتر هستند. برای پایداری سیستم مناسب نه تنها به یک مادربرد خوب احتیاج دارید ، بلکه اگر قرار است از سیستم خود برای کار خاصی استفاده کنید باید از ویژگی های خاصی نیز برخوردار باشید. به عنوان مثال ، اگر در صنعت انیمیشن هستید ، ممکن است لازم باشد NVMe SSD را برای زمان رندر سریع تر انتخاب کنید. با این حال ، برای استفاده از NVMe SSD ، باید اطمینان حاصل کنید که مادربرد شما دارای شکاف NVMe M.2 است. به همین ترتیب ، بسیاری از قطعات برای سازگاری به مادربرد شما وابسته هستند.

انتخاب مادربرد کار ترسناکی است. نه تنها به دلیل مشخصات بلکه به دلیل وجود گزینه های بسیار زیاد در بازار. معیارهای زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب مادربرد مناسب به خاطر بسپارید ، و این فقط به انتخاب مارک خاص ختم نمی شود.  اگر به دنبال خرید مادربرد جدید هستید ، در اینجا تمام اطلاعاتی که شما برای انتخاب یک مادربرد خوب نیاز دارید ، وجود دارد.

انواع مادربوردها
انواع مادربوردها

  • مادربرد AT
  • مادربرد ATX
  • مادربرد Micro-ATX
  • مادربرد Mini ITX
  • مادربرد E-ATX

اجزای انواع مادر بورد

  • شکافهای توسعه
  • PCI Express
  • حافظۀ RAM 
  • سوکت های پردازنده
  • بایوس
  • باتری CMOS
  • اتصالات برق
  • اتصال IDE
  • کانکتور SATA

انواع مادر برد:

مادربردهای AT

این مادربردها در نوع خود قدیمی ترین هستند. AT به معنی اتصالات برق Advanced Technology (AT) است. مادربردهای AT در اواسط دهۀ 80 با اندازۀ 13.8، 8 .12 اینچ استفاده می شدند. این مادربرد نصب درایوهای جدید را با مشکل روبرو کرده است. این مشکل هنگامی که از آنها در اوایل 286/236 و 436 کامپیوتر استفاده شد، به وجود آمد.

مادربردهای ATX

ATX مخفف Advanced Technology eXtended به معنای پیکربندی مادربرد است که در اواسط دهۀ 90 توسعه یافته و همچنان مورد استفاده است. مادربرد ATX در مقایسه با مادربردی که قبلاً کار می کرد ، مانند AT بهبود یافته است.
ATX متداول ترین طرح در بین مادربردها است که در تخته های کوچکتر )از جمله micro-ATX ، FlexATX ، nano-ITX ،  (Mini-ITX استفاده می شود.
ابعاد یک برد استاندارد ATX با اندازۀ کامل در 12 x 9.6 اینچ است. به نظر می رسد که مادربردهای ATX در چند وقت اخیر تغییرات بسیاری را تجربه کرده اند.
مادربرد مدرن ATX از مزایای بسیاری نسبت به مدل های قبلی خود برخوردار است. برخی از ویژگی ها و کاربردهای مادربرد مدرن ATX به شرح زیر است: 

  •  فازهای قدرت بیشتر برای تمیزتر و پایدارتر بودن برق
  •  فضای بیشتری در اطراف سوکت CPU وجود دارد تا گرمکن های بزرگ بازار را در خود جای دهد
  •  فاصله های بیشتری بین شکاف های انبساطی برای خنک سازی بهتر کارت گرافیک

همه عوامل فوق به نتایج برتر اورکلاک اضافه می شوند. و موارد بزرگ جاسوسی اواسط برج ATX با فضای کافی برای نیمی از طرفداران قاب محافظ ، تنظیمات خنک کننده آب ، مخازن گرم CPU و RAM  و همۀ چیزهای جالب دیگر را فراموش نکنیم.

مادربردهای Micro-ATX

از مادربردهای معمولی ATX با ابعاد کوچکتر 9.6 x 9.6 اینچ است. ابعاد برخی از تولیدات به 9.6 x 8.1 اینچ کاهش یافته است. بیشتر مادربردهای ATX مدرن حداکثر هفت اسلات انبساط PCI یا PCI-Express دارند ، در حالی که برد های microATX فقط حداکثر چهار اسلات دارند.
مادربرد میکرو ATX مزایای زیادی نسبت به مادربرد ATX دارد و در زیر آورده شده است.

  •    این دستگاه جمع و جور و کوچکتر از مادربرد ATX است که دارای پورت بیشتری نسبت به ATX است.
  •     مادربرد بهتری در مقایسه با سایر مادربردهای ATX یا ITX

مادربردهای Mini ITX

ITX Mini ابعاد 6.7 x 6.7 اینچ دارد که کوچکتر از همۀ مادربرد معمولی است. برخی از ویژگی ها و مزایای مادربرد Mini ITX در زیر ذکر شده است. اندازه کوچکتر و خنک کنندۀ بدون فن که آن را قادر به مصرف کم انرژی می کند.

مادربردهای E-ATX

مادربرد E-ATX،همان ATX توسعه یافته است و اندازۀ آن در مقایسه با مادربرد ATX بسیار زیاد است ، اما با توجه به اندازه ای که دارد دارای ویژگی ها و کاربردهای زیادی است که مادربردهای معمولی دیگر از آن بی بهره اند ، فرقی نمی کند. E-ATX اصولاً برای بازی استفاده می شود. این مادربرد می تواند با حافظه بسیار زیاد توسعه یابد و بتواند یک پردازنده مرکزی قدرتمند با هسته های بیشتر را در خود جای دهد. ویژگی ها و مزایای مادربرد E-ATX در زیر آورده شده است.

  1. اسلات PCI و اسلات  DIMM زیادی دارد.
  2. این برد ها دارای WiFi داخلی ، کارت های صدا ، ویژگی های عیب یابی داخلی و VRM قدرتمند هستند.
  3. حداکثر 128 گیگابایت  RAM بر روی این مادربرد قابل نصب است.
  4. اینها انواع مادربرد قدیمی هستند که می توانند به طور معمول استفاده شوند. علاوه بر این ، چندین ویژگی مانند اورکلاکینگ ، USB 3.0 ، USB 3.1 ، صاعقه ، انبساط خنک کننده مایعات و موارد دیگر.

 با نگاهی به این موضوع ، اگر به فکر ساخت یک کامپیوتر عالی با اجزای گیج کننده در زیر کاپوت هستید ، می توان نتیجه گرفت که این مادربردها بهترین هستند.

اجزای مادربردها


اجزای مادربردها

مادربرد از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هنگام کار در کامپیوتر شخصی ، نقش خاص خود را دارند.. ما همچنین جزئیات هر جز یک از مادربرد ها را در زیر توضیح خواهیم داد.

شکافهای توسعه
همانطور که از نام آن مشخص است ، اسلات های توسعه برای استفاده در داخل کارت صدا ، کارت WiFi یا کارت شبکه و VRAM استفاده می شوند. در زیر اسلات های مختلف توسعه یافته توضیح داده شده است

اسلات های ISA
این قدیمی ترین شکاف های توسعه در تاریخ مادربردها بودند. آنها در تابلوهای AT پیدا شده و با رنگ سیاه مشخص می شوند. کارت های نمایش معمولی یا کارت های صدا در این اسلات ها نصب شده اند. فرم کامل ISA معماری استاندارد صنعت است و یک اتوبوس 16 بیتی است.

شکاف های PCI
فرم کامل PCI ، Peripheral Component Interconnect است. اسلات PCI امروزه یکی از اجزای مهم مادربرد است و برای نصب کارت های الحاقی در مادربرد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. PCI از باس پرسرعت 64 بیتی پشتیبانی می کند.

PCI Express
همچنین به عنوان PCIe شناخته می شود ، این جدیدترین و سریعترین موألفه مادربرد برای پشتیبانی از کارتهای الحاقی است.

شکاف AGP
Accelerated Graphics Port (AGP)  به طور خاص برای نصب جدیدترین کارت گرافیک استفاده می شود. AGP با یک گذرگاه 32 بیتی کار می کند و از PCIe و AGP می توان برای نصب کارت های نمایش گران قیمت بازی استفاده کرد.

حافظۀ RAM

اسلات های SIMM
اسلات های SIMM
فرم کامل یک ماژول حافظه درون خطی است. این اسلات ها در مادربردهای قدیمی ، تا 486 تخته یافت می شوند. SIMM از یک گذرگاه 32 بیتی پشتیبانی می کند.
 

شکافهای DIMM
 فرم کامل DIMM یک ماژول حافظه درون خطی است. این آخرین اسلات  RAM است که با یک باس سریعتر 64 بیتی کار می کند. DIMM هایی که در صفحه لپ تاپ استفاده می شوند SO-DIMM نامیده می شوند.

سوکت های پردازنده
جز اصلی مادربردهای سوکت CPU است که برای نصب پردازنده روی مادربرد استفاده می شود. در زیر برخی از سوکت های مهم توضیح داده شده است.
سوکت 7: این سوکت 321 پین است که از پردازنده های قدیمی تر مانند Intel Pentium 1/2 / MMX ، AMD k5 / K6 و Cyrix M2 پشتیبانی می کند.
سوکت 370: این سوکت 370 پین است که از پردازنده های Celeron و پردازنده های پنتیوم -3 پشتیبانی می کند.
سوکت 775: یک سوکت 775 پین است که از پردازنده های دو هسته ای ، C2D ، P-4 و Xeon اینتل پشتیبانی می کند.
سوکت 1156: در جدیدترین نوع مادربردها یافت می شود ، این سوکت 1156 پین است که از جدیدترین پردازنده های Intel i3 ، i5 و i7 پشتیبانی می کند.
سوکت 1366: سوکت از 1366 پایه است و از جدیدترین پردازنده های i7 9900K پشتیبانی می کند.


بایوس
فرم کامل BIOS سیستم ورودی اصلی است. این یک موألفه مادربرد به شکل یک تراشه یکپارچه است. این تراشه شامل تمام اطلاعات و تنظیمات مادربرد است که می توانید با وارد کردن حالت BIOS از کامپیوتر، آنها را تغییر دهید.


باتری CMOS
باتری یا یک سلول دکمه ای لیتیوم یونی 3.0 ولت است. سلول وظیفه ذخیره اطلاعات در BIOS را دارد و فرم کامل آن نیمه مکمل اکسید فلز مکمل است. معمولاً یک باتری CMOS با کد CR-2032 نامگذاری می شود.


اتصالات برق
برای دریافت نیرو از SMPS ، کانکتورهای نصب شده روی مادربردها وجود دارد
کانکتور AT : از 2 عدد 6 کانکتور پین نر تشکیل شده است و در انواع قدیمی مادربردها یافت می شود.
کانکتور ATX : آخرین سری از اتصالات برق ، آنها کانکتورهای زنانه 20 یا 24 پینی هستند. در جدیدترین انواع مادربرد کامپیوتر یافت می شود.


اتصال IDE
اتصال دهنده های الکترونیکی درایو الکترونیکی (IDE) برای رابط درایوهای دیسک استفاده می شود. اتصال دهندۀ 40 پین نر برای اتصال درایو دیسک سخت IDE استفاده می شود و اتصال دهندۀ 34 پین نر به Floppy Disk Drive متصل می شود.


کانکتور SATA
SATA یک رابط گذرگاه رایانه ای است که آداپتورهای گذرگاه میزبان را به دستگاه ذخیره انبوه مانند درایوهای دیسک سخت متصل می کند ،
درایوهای نوری و درایوهای حالت جامد Serial Advanced Technology Attachment (SATA) اتصالات 7 پین است و سرعت آنها بسیار بالاتر از رابط IDE است.


بهترین مادربرد های گیمینگ 2020

  1. ASUS ROG Strix X570-E Gaming — Best AMD: 2.5Gb LAN, PCIe 4.0, ASUS AURA, M.2 heatsinks, 14+2 phases VRM
  2. ASUS ROG Strix Z490-E Gaming — Best Intel: 2.5Gb LAN, ASUS AURA, M.2 heatsinks, 14+2 phases VRM
  3. ASUS TUF Gaming B550-PLUS — Budget AMD: 2.5Gb LAN, ATX, AMD CrossFireX, 8+2 phase VRM
  4. MSI MPG Z490 Gaming Plus — Budget Intel: 2.5Gb LAN, 2x M.2 slots, 12 phase VRM
  5. GIGABYTE TRX40 AORUS Master — Enthusiast AMD: 8x DIMM slots, unbuffered RAM support, massive heatsinks, 16+3 phase VRM
  6. ASUS ROG Maximus XII Hero Z490 — Enthusiast Intel: Wi-Fi 6, 5Gb LAN, ASUS AURA, 14+2 phase VRM
  7. Gigabyte X570 I AORUS Pro WIFI — ITX AMD: 1Gb LAN, 2x DIMM slots, Intel Wi-Fi, M.2 slot, 8 phase VRM
  8. ASUS ROG Strix Z490-I Gaming — ITX Intel: 2.5Gb LAN, Wi-Fi 6, 2x M.2 slots, 2x DIMM slots, 8+2 phase VRM

برخی از بهترین مادربرد های گیمینگ

انواع مادربرد گیمینگ


ROG Strix Z390-F Gaming

  • برای پردازنده های نسل 9 و 8 اینتل Core برای به حداکثر رساندن اتصال و سرعت با Dual M.2 ، USB 3.1 Gen 2 ، Gigabit LAN و ASUS Optic-MEM II برای ثبات بهتر اورکلاک DRAM طراحی شده است
  • با بهینه سازی 5 طرفه اصلاح شده ، هوشمندانه بر اساس پیش بینی هوشمند و دور سنجی حرارتی مسدود می شود در حالی که FanXpert 4 خنک کننده سیستم پویا را ارائه می دهد
  • سپر ورودی و خروجی نصب شده، نصب ساده را تضمین می کند و نشان دهندۀ توجه ROG به جزئیات و کیفیت است
  • نورپردازی Rura Aura Sync طیف رنگی تقریباً بی پایان با قابلیت همگام سازی اثرات در اکوسیستم محصول رو به گسترش دارد.
  • کانال HD Audio با کدک منحصر به فرد ROG S1220A منحصر به فرد که توسط خازن های ژاپنی برای صدای گرم و غنی هدایت می شود

Z390 GAMING X

  • پشتیبانی از پردازنده های 9 و 8 Intel Core
  • کانال دوگانه غیر ECC بدون بافر DDR4 ، 4 DIMM
  • 10 + 2 فاز جدید طراحی PWM دیجیتال ؛ فاکتور فرم: فاکتور فرم ATX ؛ 30.5 سانتی مترx  22.5 سانتی متر
  • M.2 دوتایی فوق العاده سریع با رابط PCIe Gen3 x4 1 (با محافظ حرارتی) و SATA
  • پشتیبانی از چند گرافیک Crossfire چند منظوره با زره PCIe و طراحی فوق العاده بادوام
  • اینتل بومی USB 3.
  • 1 Gen2 نوع A
  • Intel GbE LAN با نرم افزار شتاب دهنده اینترنت cFosSpeed
  • فوق العاده بادوام 25 کیلوولت ESD و 15 کیلوولت محافظت از شبکه در برابر موج
  • خازن های صوتی با کیفیت بالا و محافظ سر و صدا صوتی با نورپردازی مسیر ردیابی LED
  • از جلوه روشنایی RGB در رنگ های کامل پشتیبانی می کند.

مادربورد گیمینگ

TUF Z370-PLUS GAMING ii

  • سازگار با پردازنده های Intel 8th Generation Core برای به حداکثر رساندن اتصال و سرعت با دو M.2 ، گیگابیت LAN ، USB 3.1 Gen 2 و Intel Optane Memory
  • اجزای TUF درجه نظامی مانند TUF Languid ، TUF Chokes ، TUF خازن ها و TUF MOSFET حداکثر دوام را دارند
  • نگهبان Gamer با اسلات امن و 4 هسته سخت افزار را ارائه می دهد-
  • پادمان های سطح برای حداکثر عملکرد با خنک کننده سیستم پویا
  • شخصی سازی بی نظیر با نورپردازی انحصاری ASUS Aura Sync RGB ، هدر RGB اضافی و نصب های دوستانه چاپ سه بعدی
  • صدای بازی 8 کاناله HD با کدک صوتی Realtek ALC887 با کیفیت بالا که توسط خازن های ژاپنی برای صدای گرم و همه جانبه هدایت می شود

قیمت برخی از مادربرد های محبوب
Asus ROG Maximus XII Extreme 
Gigabyte Z390 Aorus Ultra
MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi 
 

انتخاب نوع مناسب مادربرد که با سایر قسمتهای کامپیوتر شما سازگار باشد ، برای تعیین سرعت کلی کامپیوتر ضروری است. هنگامی که از اجزای مختلف مادربردها مطلع شدید ، می توانید به راحتی کامپیوتر شخصی خود را جمع کرده و یا مشکلات اساسی سخت افزار مادربرد خود را حل کنید. برای خرید کامپیوتر و قطعات جانبی دیگر آن مثل انواع مادر برد به فروشگاه ما سر بزنید.