نقد و بررسی هارد دیسک اینترنال توشیبا مدل DT01ACA100

DT01ACA100 جزو هاردهای اینترنال ۳٫۵ ایتچی شرکت توشیبا است که در این مقاله می خواهیم به بررسی آن بپردازیم. DT01ACA100 در چهار ظرفیت ۵۰۰ گیگابایتی تا ۳ ترابایتی ارائه می شود و همه این مدل ها از رابط SATA 3 6Gbps استفاده می کنند و سرعت چرخش آن هم ۷۲۰۰ دور در دقیقه می باشد و فقط در فرم فکتور ۳٫۵ اینچ در دسترس است. مدل های ۵۰۰ گیگابایتی و ۱ ترابایتی دارای ۳۲ مگابایت حافظه کش می باشند در حالی که مدل های ۲ ترابایتی و ۳ ترابایتی ۶۴ مگابایت حافظه کش دارند. این هاردهای سرعت انتقال داده های ۲۲۶ مگابایت در ثانیه را ارائه می دهد.

با باز کردن جعبه ، شما می توانید هارددیسک توشیبا را در یک کیسه ضد استاتیک پیدا کنید. روی این کیسه شما می توانید برچسب اطلاعات را که شامل شماره مدل، نسخه هارد و شماره سریال می باشد را مشاهده کنید. هیچ دفترچه راهنما یا اطلاعات مربوط به گارانتی را در داخل جعبه نمی توانید پیدا کنید. هارددیسک DT01ACA100 در کشور چین تولید می شود و برای نصب هارد سوراخ های استانداردی در دو طرف هارد ۳٫۵ اینچی قرار گرفته است. برد مدار چاپی آبی (PCB) در پایین کنترلر هارد و حافظه کش ۳۲ مگابایتی قرار گرفته است. کانکتور SATA III دارای سرعت ۶ گیگابیت در ثانیه و پهنای باند تئوری ۷۵۰ مگابایت در ثانیه می باشد اما استفاده های دنیای واقعی این سرعت به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند و به سرعت ۵۵۰ مگابایت در ثانیه محدود می شود.

برای تست عملکرد این هارددیسک توشیبا ما از ۳ بنچمارک مناسب را انتخاب کردیم. بنچمارک CrystalDiskMark می تواند سرعت خواندن و نوشتن تصادفی و متوالی را اندازه گیری کند. ATTO Disk Benchmark توانست نحوه عملکرد هارد را با اندازه های مختلف بلوک انتقال را تست کند. بنچمارک AS SSD Benchmark می تواند سرعت خواندن و نوشتن نرمال و عملکرد IOPS هارد را اندازه گیری کند. ما زمان انتقال هارد را برای فایل های ۱۰ گیگابایتی، ۵۰۰ مگابایتی و ۲۵۰ مگابایتی از رم دیسک به هارد SSD را ثبت کردیم. سیستم مورد استفاده دارای پردازنده Intel Core i5، مادربرد ASRock Z370 Killer SLI و رم HyperX Predator RGB DDR4-3600 16 GB بود.

هارد دیسک اینترنال توشیبا مدل DT01ACA100

در تست CrystalDiskMark سرعت خواندن و نوشتن هارددیسک DT01ACA100 به ترتیب ۲۰۳ مگابایت در ثانیه و ۲۰۲ مگابایت در ثانیه بود که کمی پایین تر از مقدار ۲۲۶ مگابایت در ثانیه ای بود که در مشخصات نوشته شده است. عملکرد ۴K تصادفی حدود ۱٫۲ مگابایت در ثانیه تا ۱٫۴ مگابایت در ثانیه بود، این مقادیر برای هارددیسک اکسترنال عادی است. هاردهای SSD مبتنی بر ساتا معمولا دارای سرعت ۳۰۰ مگابایت در ثانیه هستند.

در بنچمارک AS SSD Benchmark سرعت خواندن و نوشتن متوالی به ۱۸۹ مگابایت در ثانیه و ۱۶۸ مگابایت در ثانیه کاهش پیدا کرد. عملکرد ۴K تصادفی به ۰٫۲۸ مگابایت در ثانیه تا ۱٫۰۸ مگابایت در ثانیه کاهش پیدا کرد.  مقدار IOPS نشان می دهد که چگونه یک هارد می تواند عملکردهای ورودی و خروجی تصادفی را کنترل کنید، بیشترین مقدار برای IOPS حدود ۲۷۷ است در حالی که هارد DD01ACA100 در این بنچمارک توانست امتیاز ۴۸ را کسب کند. برای انتقال هر سه فایل که مجموعا ۱۵ گیگابایت حجم داشت به ۶۰٫۵ ثانیه زمان نیاز بود. که بعد از پر شدن بافر حافظه کش سرعت نوشتن به حدود ۱۹۴ مگابایت در ثانیه رسید.

برای خرید هارد دیسک اینترنال توشیبا مدل DT01ACA100 کلیک کنید.