ایفون را ارزان کنید!!!

آخرین نمونه آیفون از زمان ارائه به بازار در سپتامبر2018  تا کنون با شرایط سختی روبرو بوده. تعداد(فروش) در سه ماهه ی چهارم منجربه سود بی سابقه ای شد که تیم کوک(مدیر اجرایی اَپل) و گروهش این مسئله را پیش بینی می کردند. اما برخی شواهد حاکی از بهبود آن  در سه ماهه ی دوم(منظور فصل دوم:تابستان) 2019 است.


هرچند فروش بالاتر از میزان پیش بینی می تواند خبری خوبی باشد، شکست(ضرر) واحد هایی که برای مشتری معروف هستند بسیار ناخوشایند خواهد بود . با ورود سری آیفون های جدید شامل XS , XS Max , XR انتظار می رفت که خریداران نمونه های قدیمی تر و ارزان تر- با نام ها سری خانواده ی iPhone 7 & 8 را فراموش کنند(کنار بگذارند). راجر فینگاس از خبرنگاران سای اَپل اینسایدر  در آخرین شماره ی آن از قول کارشناسان UBS  نوشته :

UBS در اوایل جون  افزایش فروش آیفون را از 23.5 میلیون واحد به 34.5 پیش بینی کرده بود، هرچند براین اساس پیش بینی می شود که اپل (بتواند) مدل های قبل از 2018 خود را بیشتر بفروشد. گرچه UBS پیش بینی می کند بیش از 3 میلیون آیفون XR فروش می رود، از طرف دیگر این(نهاد) به همان میزان کاهش فروش را در مدل های آیفون XS , XS Max خیلی دور از انتظار نمی داند.
این مسئله باعث کاهش میانگین قیمت فروش اپل در ازای هر گوشی می شود، و استفاده از فن آوری نو و شگفت انگیز مانند Face ID که در مدل های قدیمی نبوده، را محدود تر می کند. در حالی که IOS اعلام آمادگی کرده که از نسخه های قدیمی دستگاه ها پشتیبانی می کند ، ولی (در عمل) نرم افزار ها نمی توانند نسخه های جدید تر فن آوری را در جدید ترین پلت فُرم های محصولات اندرویدی سازگار و اجرا نمایند.


این مشکل کجا خودش را بیشتر نشان می دهد؟ در چین . صرف نظر از ویژگی ها و قدرت مجموعه IOS بازار چین خیلی به بِرندهای به روز و با کیفیت توجه نشان می دهد و اگر یک سخت افزاری (نوعی برنامه ی شبکه اجتماعی)  WeChat را اجرا کند. مورد اخیر بسیار عمومی (متداول)است و IOS هیچ مزیتی نسبت به آن ندارد ولی حوزه ی اول از زمان ارائه ی آیفون XS و XS Max ، شرکت را نسبت به سایر رقبای خود برتری فاحشی داده است.
 
این نیم زنجیره   صرفاً برای طراحی جدید iPhone نیست که بر مشخصه های(فنی) سطح بالا و قیمت گران تر تمرکز دارد. هرچند اپل ممکن است در بازار اشباع شده امریکا و اروپا جایگاه ویژه ای برای خود باز کرده باشد ولی استراتژی آن برای پاسخگویی به نیاز کشورهایی است که هنوز ظرفیت رشدِ قابلِ توجهی در آنجا وجود دارد.