نقد و بررسی لپ تاپ 10 اینچی Microsoft Surface Go

در حالی که تبلت هایی مانند تبلت 9.7 اینچی iPad و تبلت جدید Samsung Galaxy Tab S4 در حال تلاش برای افزایش بهره وری هستند، تبلت / لپ تاپ Surface Go در حال حاضر دو مزیت مهم را نسبت به آنها ارائه می دهد. اول اینکه  از سیستم عامل ویندوز استفاده می کند و دوم صفحه کلید آن است که در واقع شامل یک تاچ پد هم می باشد. بنابراین شما می توانید اشاره گر ماوس را بدون قلم یا لمس صفحه نمایش کنترل کنید. Surface Go دارای مزایای دیگری همچون گزینه های پیکربندی مقرون به صرفه و متعدد است و از یک صفحه نمایش عالی و عملکرد مناسب پردازنده اینتل بهره مند است، با این حال عمر باتری کمی را ارائه می دهد.

مزایا

  • صفحه نمایش رنگی و روشن
  • صفحه کلید راحت با تاچ پد
  • نسبت به اکثر لپ تاپ های ویندوزی مقرون به صرفه سریعتر است
  • تشخیص چهره به وسیله‌ی Windows Hello

معایب

  • طول عمر باتری کوتاه
  • بازل های ضخیم
  • پرداخت هزینه اضافی برای خرید قلم

طراحی لپ تاپ Surface Go مایکروسافت

ممکن است وقتی که به یک سیستم ویندوزی مقرون به صرفه فکر می کنید کیفیت ساخت محکم و مقاومی به ذهنتان نرسد اما این دقیقا همان چیزی است که در سرفیس گو مایکروسافت می تواند داشته باشید. بدنه این لپ تاپ از منیزیم نقره ای ساخته شده است و ممکن است احساس کنید که نسبت به لپ تاپ های رقیب ویندوزی قیمت بالاتری دارد. علاوه بر این شما همان پایه نگهدارنده عالی را که در نسخه های گرانتر Surface Pro می توانید پیدا کنید را در اختیار دارید که به شما کمک می کند که خیلی سریع و ساده از فرم تبلت به فرم لپ تاپ تغییر وضعیت دهید.

اما همه خبرها خوب نیستند. در اطراف صفحه نمایش Surface Go بازل های ضخیمی را می توانید مشاهده کنید که شاید باعث تعجب شما شود که مایکروسافت چگونه توانسته است یک صفحه نمایش 11 اینچی را با این طراحی ارائه دهد.

Surface Go دارای وزن 522 گرمی است که در صورتی که صفحه کلید به آن وصل باشد مقداری وزن آن بیشتر می شود. Surface Go در مقایسه با تبلت های آلومنیومی 9.7 اینچی iPad دارای وزن بسیار کمتری است.

شاید فکر کنید که به خاطر طراحی که 0.33 اینچ ضخامت دارد شما پورت های زیادی را در اختیار ندارید، اما شما می توانید از پورت USB-C، پورت Surface Connect، اسلات کارت microSD و جک هدفون دسترسی داشته باشید.

صفحه نمایش لپ تاپ Microsoft Surface Go

صفحه نمایش 10 اینجی PixelSense در سرفیس گو شاید کوچک به نظر برسد اما شما می توانید هنگام تماشای فیلم های مورد علاقه خود جزئیات را روی این صفحه نمایش که دارای رزولوشن 1800×1200 پیکسل است به راحتی تماشا کنید و حتی کیفیت و دقت رنگ بسیار بالا است و همه رنگ ها به صورت طبیعی و زنده به نظر می رسند. این در حالی است که در تبلت های 9.7 اینچی iPad از رزولوشن بالاتر 2048×1536 پیکسل استفاده شده است اما کیفیت سرفیس گو مایکروسافت هم به گونه ای نیست که باعث عدم رضایت شما شود.

Surface Go نتایج بسیار خوبی را در تست ها ما نشان داد و به طور متوسط دارای 415 nit روشنایی است که بیشتر از میانگین روشنایی لپ تاپ های مقرون به صرفه (245 nit) است. سرفیس گو از لحاظ تولید رنگ از iPad پیشی گرفته است به طوری که 129.2 درصد از طیف رنگی sRGB را پوشش می دهد در حالی که این مقدار در iPad تنها 119 درصد می باشد و میانگین لپ تاپ های مقرون به صرفه 87 درصد و لپ تاپ های 2 در 1 مانند  Lenovo Flex 6 11 تنها 71 درصد پوشش رنگی را ارائه می دهند.

Windows Hello و کیفیت صدای لپ تاپ Microsoft Surface Go

برای لاگین شدن به سرفیس گو شما می توانید از تشخیص چهره به وسیله‌ی Windows Hello استفاده کنید. با نگاه کردن به قسمت جلوی این تبلت بعد از چند ثانیه شما می توانید از قفل صفحه عبور کنید. Windows Hello مانند کلمه عبور یا اسکن های 3D Face ID اپل در iPhone X امن نیست اما راحت است. Surface Go دارای کیفیت صدای بسیار خوبی است حتی اگر شما ولوم صدا را روی حداکثر مقدار تنظیم کنید باز هم اعوجاجی را متوجه نخواهید شد. این تبلت می تواند منزل شما را با صدای بسیار بلند پر کند.

صفحه کلید و تاچ پد سرفیس گو مایکروسافت

صفحه  کلید سرفیس پرو خیلی راحت است اما فاقد نور پس زمینه می باشد. شما می توانید تجربه تایپ بسیار خوبی را با آن کسب کنید. از آنجا که طراحی این تبلت / لپ تاپ 10 اینچی است شاید فکر کنید که کلیدها باید کوچکتر باشند اما مایکروسافت معتقد است که عمق 0.9 میلیمتری بسیار مناسب است.

 این کلیدها بهتر از کلیدهای 0.55 میلیمتری صفحه کلید پروانه ای MacBook Pro است و ضعیف تر از کلیدهای 1.3 میلیمتری Lenovo Flex 6 11 است.

در تست تایپ 10fastfingers ما به طور میانگین در 1 دقیقه توانستیم 70 کلمه را تایپ کنید این در حالی بود که دقت ما 88.6 درصد بود. من فکر می کنم چون در طرح بندی، کلیدها بسیار نزدیک به هم هستند این اتفاق رخ داده است. اگر چه سرفیس گو در هنگام تایپ کردن روی میز عملکرد بسیار بهتری را نسبت به وقتی که آن را روی پای خود می گذارید ارائه می دهد. هنگامی که لپ تاپ را روی پای خود می گذارید به علت وزن سبکی که دارد در هنگام تایپ ممکن است شاهد بالا پایین شدن صفحه نمایش باشید. شاید از شنیدن اینکه تاچ پد در حین تست عملکرد بسیار مناسبی را ارائه داد خوشحال شوید. تاپ پد به راحتی ژست های حرکتی ویندوز 10 ( ژست های 3 انگشتی و 2 انگشتی برای اسکرول و سوئیچ بین برنامه ها) را به خوبی ارائه داد.

قلم Surface Pen

شما می توانید با استفاده از قلم Surface Pen اسناد و وب سایت ها را علامت گذاری کنید، حاشیه نویسی انجام دهید، یادداشت برداری کنید و حتی نقاشی و ترسیماتی را انجام دهید. Surface Pen حتی برای امضاهای الکترونیکی کاربرد دارد اما متاسفانه شما باید این قلم را به صورت جداگانه تهیه کنید.

عملکرد لپ تاپ 10 اینچی مایکروسافت مدل Surface Go

سرفیس پرو دارای گزینه های پیکربندی متفاوتی است شما می توانید از نسخه ای که دارای پردازنده Intel Pentium Gold Processor 4415Y، رم 4 گیگابایتی و هارد 64 گیگابایتی استفاده کنید اما مدل هایی که دارای ظرفیت های بیشتر 8 گیگابایت رم و هارد 128 گیگابایتی SSD هستند نیز وجود دارد. اگر شما نسخه 128 گیگابایتی SSD را خریداری کنید می توانید تعداد برنامه های بیشتری را نصب کنید در سرفیس گو با حافظه رم پایین شما می توانید 15 سربرگ گوگل کروم را باز کنید و به طور همزمان فیلم های آنلاین و برنامه های پیام رسان را استفاده کنید اما وقتی تعداد سربرگ ها بیشتر می شود ممکن است هنگام سوئیچ کردن بین سربرگ ها متوجه شوید که برنامه دوربین هنگ کرده و مجبور به ریستارت دستگاه خود شوید.

با استفاده از تست عملکردی که با بنچمارک Geekbench 4 انجام شد نسخه سرفیس گو با 4 گیگابایت رم امتیاز 3749 را بدست آورد در حالی که نسخه 8 گیگابایتی آن که دارای هارد 128 گیگابایتی بود امتیاز 3900 را بدست آورد، هر دوی این امتیاز ها بیشتر از میانگین امتیاز 3159 بود. Asus E403NA (Pentium N4200, 4GB RAM, 128GB eMMC) در واقع امتیاز 3849 و تبلت 9.7 اینچ iPad با پردازنده A10 Fusion امتیاز 5983 را بدست آورد که بسیار بیشتر از سرفیس گو مایکروسافت بود.

عمر باتری و دوربین لپ تاپ مایکروسافت سرفیس گو

بزرگترین نقطه ضعف لپ تاپ Surface Go عمر باتری کم آن است. در تست باتری که صفحه نمایش دارای 150 nit روشنایی بود این عمر باتری 6 ساعت و 6 دقیقه بود که 4 ساعت کمتر از عمر باتری تبلت های (10:05) و iPad اپل (10:07) بود. لپ تاگ های ویندوزی دیگر مانند Lenovo Flex 6 11 (9:11) و کرومبوک هایی مانند Acer Chromebook Spin 11 (8:41) هم عمر باتری بیشتری را ارائه می دهند. Surface Go دارای دو دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو و یک دوربین 8 مگاپیکسلی در عقب است. دوربین سرفیس گو دارای قابلیت قابلیت فکوس خودکار (Auto focus) است اما ممکن است شاهد برخی تغییر رنگ ها باشید.