نقد و بررسی لپ تاپ VivoBook E203NA ایسوس

لپ تاپ ایسوس مدل VivoBook E203NA یک لپ تاپ مقرون به صرفه است که ظاهر خوبی دارد اما متاسفانه دارای عمر باتری کوتاه و صفحه نمایش و دوربین وب کم ضعیفی است، پردازنده Intel Celeron (البته در نسخه های دیگر از پردازنده چهار هسته‌ای Intel Pentium هم استفاده شده است) موجود در آن عملکرد متوسطی را ارائه می دهد. به طور کلی پیکربندی های مختلفی از این لپ تاپ در دسترس است. E203NAH  از دو مدل پردازنده دو هسته‌ای Intel Celeron و چهار هسته‌ای Intel Pentium، حافظه رم 2 و 5 گیگابایتی، هارد دیسک‌های 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی استفاده می کند.

مزایا

  • صفحه نمایش واضح و براق
  • طراحی زیبای بدنه
  • خنک ماندن لپ تاپ در هنگام کار
  • تایپ راحت

معایب

  • روکش براق صفحه نمایش و جذب لک های ناشی از اثر انگشت
  • عمر باتری کوتاه
  • دوربین وبکم تاریک

طراحی لپ تاپ VivoBook ایسوس

VivoBook E203NA مطمئنا یک لپ تاپ مقرون به صرفه است که دارای درب آبی مایل به خاکستری و الگوی ظریف است و لوگوی Asus با رنگ نقره ای در وسط درب لپ تاپ قرار گرفته است. با این حال این بدنه ای که از پلاستیک فشرده ساخته شده است مانند یک آهنربای مغناطیسی که براده ها  را به خود جذب می کند اثر انگشت و لکه های ناشی از انگشتان را به خوبی به خود جذب می کند و شما باید به طور مداوم آن را پاک کنید.

شما می توانید لپ تاپ را تا زاویه 180 درجه باز کنید و مانند برخی از لپ تاپ ها قابلیت چرخش 360 درجه را ندارد. صفحه نمایش لپ تاپ 11.6 اینچی است که با یک بازل ضخیم به طور ناخوشایندی احاطه شده است  و حتی سطح استراحتگاه دست و بخش های دیگر از پلاستیک خاکستری ساخته شده است.

پورت های موجود در این لپ تاپ ایسوس متنوع می باشد و اکثر پورت ها در سمت چپ لپ تاپ تعبیه شده است، در این قسمت شما می توانید یک کارت خوان microSD، خروجی HDMI، پورت های USB 3.0 و  USB Type-C را پیدا کنید و در سمت راست فقط یک جک هدفون و پورت دیگر USB 3.0 تعبیه شده است.

لپ تاپ ویوو بوک ایسوس دارای وزن 0.98 کیلوگرم و ابعاد 16.9 × 193.3 × 286 میلیمتر می باشد که نسبت به رقبا کمی سبک تر است. لپ تاپ Lenovo Ideapad 120S هم دارای ضخامت 0.7 اینچی است اما وزن آن کمی سنگین تر است در حالی که لپ تاپ Dell Inspiron 11 3000  دارای ضخامت 0.8 اینچی است و هم از نظر ضخامت و هم از نظر وزن از ویوو بوک ایسوس سنگین تر و ضخیمتر می باشد. لپ تاپ 14 اینچی HP Stream از لحاظ ضخامت شبیه به ویوو بوک است اما دارای وزن بیشتری می باشد.

صفحه نمایش 11.6 اینچی لپ تاپ ویووبوک E203NA

اکثر لپ تاپ هایی که در این رنج قیمت گرفته اند دارای صفحه نمایش عالی نیستند و VivoBook هم از این قاعده مستثنی نیست. صفحه نمایش این لپ تاپ ایسوس 11.6 اینچی بوده و دارای رزولوشن 1366×768 پیکسل می باشد. رنگ های نمایش داده شده در این صفحه نمایش می تواند تغییر پیدا کند. VivoBook تقریبا می تواند 74 درصد از پوشش رنگی sRGB را پشتیبانی کند در حالی که لپ تاپ Lenovo Ideapad 120S توان پوشش 64 درصدی و Dell Inspiron 11 3000 توان پوشش 69 درصدی را دارند که کمتر از لپ تاپ ایسوس است و در عین حال لپ تاپ HP Stream پوشش 82 درصدی را ارائه می دهد که بیشتر از VivoBook ایسوس است.

بطور کلی اکثر لپ تاپ هایی که دارای میانگین قیمت هستند 91 درصد پوشش رنگی را ارائه می دهند که VivoBook هنوز نتوانسته به این مقدار دست پیدا کند. این پنل روشنایی 202 nit را ارائه می دهد که کمتر از مقدار روشنایی متوسط (226 nit) است و لپ تاپی مانند Ideapad (249 nits) روشنایی بالاتری را ارائه می دهد اما به هر حال لپ تاپ ایسوس از هر دو لپ تاپ Stream (186 nits) و Inspiron (146 nits) روشنتر است.

صفحه کلید و تاچ پد لپ تاپ ایسوس مدل VivoBook E203NA

صفحه کلید VivoBook دارای ضخامت 1.7 میلیمتری ست و برای فشار دادن آن به 68 گرم نیرو نیاز است. کلیدها از پلاستیک ارزان ساخته شده اند و بدنه 11.6 اینچی فضای زیادی را برای دستان شما ندارد. در تست سرعت تایپ 10fastfingers ما توانستیم در 1 دقیقه 109 کلمه را تایپ کنیم که نزدیک به سرعت تایپ واقعی ما بود.

تاچ پد دارای ابعاد 4.1×2.4 اینچ است و قسمت زیادی از استراحتگاه دست را اشغال می کند و از ژست های ویندوز 10 (از جمله سوئیچ کردن بیت برنامه ها، کشیدن برنامه ها به تسکبار، استفاده از ژست های سه انگشتی و چهار انگشتی برای باز کردن Action Center) اشاره کرد. این قسمت هم مانند قسمت های دیگر سطح لپ تاپ از پلاستیک ساخته شده است و 17 درصد نسبت به سایر لپ تاپ ها بزرگتر است.

صدا و عمر باتری لپ تاپ VivoBook E203NA ایسوس

اسپیکرهای موجود در VivoBook E203NA جزئیات زیادی را ارائه نمی دهد و تنها می تواند یک اتاق کنفرانس کوچک را پشتیبانی کنند. هیچ نرم افزاری برای تنظیم صدای دلخواه شما وجود ندارد اما فناوری SonicMaster ایسوس به شما این امکان را مب دهد که کیفیت صدای قابل قبولی داشته باشید.

لپ تاپ VivoBook ایسوس تمام شارژ مورد نیاز شما در طول یک روز را تامین نمی کند و در تستی که مرور وب و تماشای وب انجام می شد با روشنایی 150nit عمر باتری 6 ساعت و 23 دقیقه ای را از خود نشان داد این در حالی بود که از سیستم عامل Windows 10 S استفاده شد اما با استفاده از سیستم عامل Windows 10 Pro عمر باتری به 6 ساعت و نه دقیقه کاهش پیدا کرد که در هر صورت بدتر از لپ تاپ هایی مانند HP Stream (7:04) و Lenovo Ideapad 120S (8:35) بود اما عمر باتری بهتری را نسبت به Dell Inspiron 11 3000 (5:13) ارائه داد.

دوربین وبکم و حرارت لپ تاپ VivoBook E203NA ایسوس

دوربین وبکم VivoBook دارای رزولوشن 640×480 پیکسل است که تقریبا تاریک و فاقد رنگ است و به احتمال زیاد شما با تغییر رنگ هایی مواجه می شوید به طور مثال ممکن است رنگ بنفش را به رنگ صورتی ببینید. بعد از اجرای 15 دقیقه فیلم استریم HD درجه حرارت چند منطقه از لپ تاپ را اندازه گیری کردیم که دمای قسمت تاچ پد 85 درجه بود، دمای بین کلید های G,H حدود 90 درجه و قسمت زیرین لپ تاپ هم دارای دمای 90 درجه بود که کمتر از حد آستانه 95 درجه ای ما بود.