تمام آن چیزی که باید در مورد طرح رجیستری گوشی موبایل بدانید!

برای اولین بار در اواسط سال ۱۳۸۵ طرح رجیستری گوشی موبایل برای اولین بار در ایران اجرایی شد و در ابتدای سال ۱۳۸۶ این طرح متوقف شد و مجددا در سال ۱۳۹۶ به مرحله اجرا در آمد. این طرح چندین سال است که در مرحله تست و آزمایش قرار دارد و بعد از مدتی از اجرایی شدن آن متوقف و مجدد آغاز شده است.

دولت ایران به منظور مبارزه با قاچاق و واردات غیرقانونی گوشی موبایل اقدام به اجرایی کردن این طرح نموده تا با این معضل مقابله کند. در این طرح بیان شده است که تنها گوشی هایی که از طریق گمرک وارد ایران شده اند فعال و قابل استفاده خواهند بود.

گوشی هایی که از طریق گمرک وارد ایران می شوند کدی به نام IMEI دریافت می کنند که با استفاده از آن می توان گوشی های موبایل را در سامانه همتا ثبت کرد. این گوشی ها تنها از طریق سیم کارت های داخلی فعال خواهند شد. با استفاده از طرح رجیستری گوشی موبایل، دستگاه هایی که از طریق گمرک وارد ایران نشده اند و به عبارت بهتر قاچاق شده اند بعد از ۳۰ روز غیرفعال خواهند شد.

اصالت گوشی خود را بررسی کنید

برای اینکه اصالت گوشی خود را بررسی کنید چند روش وجود دارد:

  • یک عدد ۱۵ رقمی IMEI در پشت دستگاه و یا پشت جعبه وجود دارد که می توانید آن را به شما ۷۷۷۷ پیامک کنید و نتیجه برای شما ارسال می شود.
  •  از کد دستوری *۷۷۷۷# استفاده کنید و گزینه استعلام اصالت و سپس ورود کد IMEI را انتخاب کنید و اصالت گوشی خود را بررسی کنید.
  •  استفاده از اپلیکیشن سامانه همتا که برای دستگاه های اندروید و iOS طراحی شده است.
  • سایت سامانه همتا

 

نتیجه وارد کردن کد دستوری ستاره ۷۷۷۷ مربع

 

نتیجه انتخاب گزینه ۱- استعلام اصالت

افرادی که جعبه گوشی خود را در اختیار ندارد می توانند با شماره گیری ستاره مربع ۰۶ مربع (*#۰۶#) به کد IMEI دسترسی پیدا کنند. توجه داشته باشید که در صورتی که کد IMEI جعبه و گوشی با هم اختلاف دارد شما باید در سامانه همتا کد IMEI گوشی را وارد کنید.

 بعد از استفاده از روش های بالا از شماره ۷۷۷۷ سامانه همتا یک پیامک به شما ارسال می شود که ثبت بودن یا نبودن دستگاه شما را در سامانه طرح رجیستری را مشخص می کند. در انتهای این پیامک می توانید مشاهده کنید که دستگاه قبلا در بازار ایران با سیم کارت فعال شده است یا نه.

گوشی هایی که از قبل اجرایی شدن این طرح خریداری و سیم کارت در آن قرار داده شده است با مشکلی مواجه نخواهند شد. این طرح برای دستگاه هایی است که بعد از اجرایی شددن طرح رجیستری گوشی روشن نشده اند و سیم کارت های داخلی در آن قرار نگرفته باشد. با توجه به توضیحات بالا می توان عملکرد طرح رجیستری را اینگونه بیان کرد که اپراتور سیم کارت های داخلی با توجه به IMEI مدل گوشی را شناسایی می کنند و اگر در سامانه همتا به ثبت نرسیده باشد خدمات خود را قطع می کنند و هیچ سرویسی را ارائه نخواهند داد.

اما برای بررسی اصالت گوشی خود از طریق سامانه همتا کافیست روی گزینه علامت گذاری شده در تصویر زیر کلیک کنید.

 و در قسمت باز شده IMEI خود را وارد کنید، در نهایت عبارت امنیتی را وارد می کنید و جستجو را کلیک می کنید.

بعد از چند ثانیه مشخصات گوشی که در طرح رجیستری ثبت شده به شما نمایش داده می شود. اگر سامانه همتا اصالت گوشی شما را نشان نمی دهد نشان می دهد که گوشی قاچاقی و یا به صورت غیر مجاز وارد بازار شده است.

چه دستگاه هایی شامل طرح رجیستری گوشی می شود؟

قبلا گوشی های اپل، بلک بری، گوگل پیکسل، شیائومی، سونی؛ نوکیا، ال جی، هواوی، موتورولا و گوشی های S9 و S9 Plus مشمول طرح رجیستری بودند. بعد از آن گوشی های سامسونگ، ایسوس، کت، لنوو، الکاتل، مایکروسافت، اچ تی سی و زد تی ای به این طرح اضافه شدند. پس می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر اکثر برندهای گوشی هوشمند شامل طرح رجیستری شده اند. توجه داشته باشید چنانچه دستگاهی دارید که به دلایلی مدتی خاموش بوده است شما باید با قرار دادن سیم کارت در تمام اسلات ها نسبت به فعالسازی گوشی همراه خود اقدام کنید.

آیا گوشی شما در طرح رجیستری فعال خواهد شد؟

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اعلام کرده است که هر کالای الکترونیکی که از گمرک خارج شود در سامانه همتا ثبت نخواهد شد. به همین دلیل افرادی که آیفون مسافری دارند، باید به گمرک محل ورود به کشور اعلام کنند تا دستگاه آن ها در سامانه‌ی همتا ثبت شود. درغیر این صورت آیفون مسافری آن‌ها تنها به مدت ۳۰ روز فعال خواهد بود. در نتیجه اگر آیفون مسافری همراه دارید حتما با پاسپورت به گمرک مسافری فرودگاه ورودی به کشور مراجعه کنید. پس از پرداخت هزینه‌های گمرک و ثبت کد IMEI و اطمینان از فعال بودن دستگاه می‌توانید در حداکثر ظرف یک هفته از زمان فعالسازی، آیفون مسافری خود را تحت پوشش گارانتی تکمیلی هم قرار دهید.