نقد و بررسی تبلت ایسوس مدل Transformer Mini T103HA

خرید یک تبلت ارزان قیمت ویندوزی همیشه این سوال را مطرح می کند که آیا می توانم به نسبت پول کمی که پرداخت کرده ام با تبلت کار کنم؟ و جواب این سوال در مورد تبلت ایسوس مدل Transformer Mini T103HA بله است. اولین تصور شما از تبلت Mini تقریبا این است که این تبلت در واقع نسخه بروز شده مایکروسافت سرفیس 3 است که با یک صفحه کلید و یک قلم مجتمع شده است. اما این تصور فقط ظاهری است. قطعات داخلی تبلت ایسوس مدل Transformer Mini T103HA به صورت بی نظیری طراحی شده است.

طراحی زیبای تبلت Transformer Mini T103HA ایسوس

اجازه دهید نقد امروز را با نقاط قوت تبلت ایسوس شروع کنیم. ایسوس در واقع طراحی تبلت سرفیس مایکروسافت را دنبال کرد. در حالی که تبلت Mini از لحاظ اندازه یا فرم فکتور شبیه به سرفیس 3 است، الیاف مصنوعی پشت صفحه کلید احتمالا شما را یاد سرفیس پرو 4 خواهد انداخت. Mini دارای یک صفحه نمایش 10.2 اینچ و ابعاد 6.7 اینچ در 0.55 اینچ است و بیشتر به شکل لپ تاپ است. وزن تبلت با صفحه کلید معادل 1.74 پوند است. ایسوس ادعا می کند که این تبلت از آلیاژ آلومنیوم – منیزیم ساخته شده است که هر دو جزو مواد بسیار سبک هستند.

 

درست مانند سرفیس در پشت تبلت Transformer Mini T103HA ایسوس یک لولا قرار گرفته است که قسمت پشت را پوشش می دهد و طیف کاملی از حرکات را به شما ارائه می دهد.

 

برخلاف تبلت های سرفیسی، ایسوس هیچ اسلات کارت SD را در زیر لولا قرار نداده است و به جای آن کانکتور USB 3.0، کانکتور mini-HDMI، کانکتور شارژ micro-USB و اسلات کارت microSD ( حداکثر 512 گیگابایتی) را لبه کناری قرار داده است. واضح است که ایسوس  برای دوربین سلفی که مایکروسافت در تبلت های رده سرفیس ارائه داده هزینه نکرده است و به جای آن ایسوس از یک دوربین 2 مگاپیکسلی ارزان قیمت و حسگر اثر انگشتی که به طور مناسب در پشت تبلت نصب شده است استفاده کرده است.

 

حسگر انگشت تبلت Transformer Mini T103HA

ایسوس می گوید که صفحه کلید خود را برای Mini طراحی مجدد کرده است تا عملکرد بهبود یافته ای را نسبت به Asus ZenBook 3 ارائه دهد. با وجود اینکه طراحی زیبایی که این صفحه کلید دارد در صورتی که شما دستانی بزرگ و انگشتانی کلفت داشته باشید ممکن است برایتان به اندازه کافی کارآمد نباشد. فاصله بین کلیدها کاملا پوشش داده شده است و هیچ گرد  غباری نمی تواند بدان رخته کند با گذشت زمان و با چند بار کار کردن با صفحه کلید دست های شما بدان عادت می کند با وجود این کلیدهای 1.5 میلیمتری فقط کمی سفت بودند.

 

گرچه ممکن است تراک پد کوچک به نظر برسد اما هنگام حرکت انگشت حرکات بسیار صاف و هموار بودند و حرکات به خوبی تشخیص داده می شد. مانند تبلت های رقیب Mini از یک لولای تاشو که به صفحه کلید وصل شده بود برای نگهداری قلم استفاده می کند.

 

تبلت Transformer Mini ایسوس یکی از بهترین قابلیت های سرفیس 3 را در اختیار دارد و آن قلم آن می باشد که به راحتی و به صورت مت به تبلت متصل می شود. قلم دارای دو دکمه و سطح فشار 1024 است اما فاقد هرگونه پاک کن مجازی در انتهای قلم است و فقط باید به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از قلم باتری AAAA را در داخل آن بگذارید.

 

قلم تبلت Transformer Mini T103HA

قطعات داخلی تبلت Asus Transformer Mini یک قدم پایین تر از سرفیس 3 است. در حالی که سرفیس 3 دارای تراشه 1.66GHz Atom x7-Z8700 بود، Mini دارای پردازنده 1.44GHz Atom x5-Z8350 است که هر دو عضوی از نسل Cherry Trail چهارده نانو متری است.  توجه داشته باشید که ARK نشان می دهد که این پردازنده تنها 2 گیگابایت از حافظه را آدرس دهی می کند. Mini از سیستم عامل 64 بیتی Windows 10 Home استفاده می کند. لپ تاپ ایسوس دارای یک صفحه نمایش 10.1 اینچی با روشنایی 400-nit و رزولوشن 1280×800 است که کمتر از صفحه نمایش 10.8 اینچی سرفیس 3 با رزولوشن 1920×1280 می باشد.

خوششبختانه تبلت Mini ایسوس 128 گیگابایت حافظه eMMC را ارائه می دهدکه دارای سرعت خواندن دادن 140 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن داده 68 مگابایت در ثانیه است که کمی کندتر از سرفیس 3 اصلی است و کمی سریعتر از HiBook است و حدود نیمی از سرعت SATA 6GBps SSD را دارد. بلندگوهای Mini دارای صدای بلند هستند و یک برنامه کوچک کاربردی برای تنظیم خصوصیات صدا برای تماشای فیلم و بازی ها وجود دارد هر چند اکولایزر صدا کامل نیست. مطمئنا شما مشکلی با اتصال تبلت از طریق استاندارد وای فای 802.11ac یا بلوتوقث نسخه 4.1 نخواهید داشت.

عملکرد تبلت ایسوس مدل Transformer Mini T103HA

یکی از نقاط ضعف این دستگاه عملکرد پایین آن می باشد همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید تبلت Mini در انتهای لیست قرار گرفته است. تراشه Cherry Trail Atom جزو کندترین تراشه هایی است که می توانید در بازار امروز پیدا کنید و حتی از پردازنده های رده پایین سری Cire نیز شکست می خورند. این تست براساس بنچمارک PCMark و برای کارهای معمول کاری، مرور وب و ویرایش تصویر و ویدیو انجام شده است.

با تحت فشار قرار دادن پردازنده Atom در تست CineBench R15 که برای انکد کردن فیلم های ویدیویی و رندرکرن سه بعدی استفاده می شد تقریبا شاهد ناتوانی عملکرد Mini بودیم.

 

در نهایت ما از بنچمارک 3DMark’s Sky Diver برای اندازه گیری عملکرد گرافیک 3 بعدی استفاده کردیم و همانطور که اعداد نشان می دهد کارت گرافیک 400 هسته ای تبلت Mini در طول بازی کمی بهتر ظاهر شده است.

 

نتیجه گیری

مطمئنا با پرداخت هزینه خرید تبلت ایسوس مدل Transformer Mini T103HA شما نمی توانید تمام قابلیت هایی که در دنیای تبلت های امروزی وجود دارد را دریافت کنید. درست است که با با پرداخت هزینه ای بیشتر می توانید به تبلتی قوی تر دست پیدا کنید اما با این حال  تبلت ایسوس مدل Transformer Mini T103HA هنوز هم برای کارهای روزانه شما مناسب است در ادامه شما می توانید نقاط قوت و نقاط ضعف این تبلت ایسوس را مطالعه بفرمایید:

مزایا

  • عمر باتری عالی
  • قیمت رقابتی
  • به طور کلی دارای طراحی خوبی است.

معایب

  • عملکرد پایین
  • صفحه کلید خیلی ساده وصل نمی شود.
  • اندازه صفحه کلید می تواند برای افرادی که دستانی بزرگ دارند مناسب نباشد.