نحوه فعال سازی رمز یکبار مصرف بانک تجارت، ملی، صادرات و ...

رمز پویا چیست؟ رمز یکبار مصرف یا One Time Password راه کاری است که بانک مرکزی برای مبارزه با حملات فیشینگ در نظر گرفته است. این رمز توسط الگوریتم های بسیار پیچیده تولید می شود و ظاهرا  از دسترسی هکرها به حساب بانکی شما جلوگیری می کند (باید دید در اینده هکرها در مقابل از چه ترفندی استفاده می کنند). در این بین شما باید به دو نکته توجه داشته باشید ۱) با دریافت رمز پویا شما تنها ۶۰ ثانیه مهلت دارید از رمز استفاده کنید. ۲) رمز دوم فقط شما را در برابر فیشینگ هایی که از طریق کی لاگرها انجام می شود موصون نگه می دارد و اگر کسی گوشی شما را در اختیار بگیرد و رمزی که در مرحله ثبت نام از آن استفاده کردید را بدست آورد به راحتی می تواند رمز پویا تولید کند و از حساب بانکی شما استفاده کند.

نحوه گرفتن رمز یکبار مصرف

در ابتدا قرار بود در اول دی ماه رمز دوم تمام کارت های بانکی مسدود شود اما این مدت زمانی تا ۱۵ دی ماه تمدید شد. به طور کلیه بانک های سراسر ایران به چند طریق رمز پویا را در اختیار شما قرار می دهند:

  • از طریق کد دستوری USSD
  • نصب اپلیکیشن
  • اینترنت بانک
  • مراجعه حضوری
  • خودپردازها

در ادامه ما نحوه گرفتن رمز یکبار مصرف برای بانک های مختلف را توضیح خواهیم داد.

رمز پویا بانک تجارت

با نرم افزار همراز می توانید اقدام به دریافت رمز پویا کنید. این برنامه شما را از مراجعه به خودپردازها بی نیاز نمی کند. با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک تجارت گزینه سایر خدمات و سیپی فعال سازی رمز پویا را انتخاب کنید. مراحل فعال سازی را دنبال کنید تا کد فعال سازی به شماره همراه شما ارسال شود ( شماره ای که در هنگام صدور کارت در بانک ثبت کرده اید). حالا رمز را در برنامه همراز وارد کنید و رمز یکبار مصرف خود را دریافت کنید.

رمز پویا بانک ملی

برای بانک ملی می توانید از سه روش استفاده کنید. ۱) استفاده از کد دستوری *۷۳۷*۶۰# که به گوشی هوشمند و نصب اپلیکیشن نیاز ندارد. بعد از ثبت نام از طریق این روش پیامکی برای شما ارسال می شود. ۲) اپلیکیشن ۶۰ که برای استفاده از آن باید به سامانه بام، دستگاه‌های کیوسک و یا دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کنید. ۳) استفاده از اپلیکیشن رمزبان که دارای راهنماهای تصویری در داخل برنامه می باشد.

رمز پویا بانک آینده

برای دریافت رمز پویا بانک آینده از نرم افزار ریما استفاده کنید. این نرم افزار هم نیاز به مراجعه حضوری به خودپردازها دارد. شما باید عملیات رمز> فعالسازی رمز یکبار مصرف اول یا دوم را انتخاب کنید و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. حالا باید اطلاعات خود را تایید کنید و دکمه بلی را انتخاب کنید تا رمزی ۸ کاراکتری را دریافت کنید. بعد از انجام این کار انجام عملیات جدید و سپس دریافت رمز دوم یکبار مصرف را انتتخاب کنید تا یک رمز ۱۲۰ کاراکتری به شما پیامک شود، در برنامه ریما دو رمز دریافت شده را وارد کنید ( در فیلدهای کد دریافتی از دستگاه و کد دریافتی پیامکی).

رمز پویا بانک صادرات

برای دریافت رمز پویا بانک صادرات شما دو راه پیش رو دارید یا کد ستاره ۷۱۹ مربع را شماره گیری می کنید که با وارد کردن یک رمز چهار رقمی می توانید فرآیند ثبت نام خود را به پایان برسانید و با شماره گیری ستاره ۷۱۹ ستاره ۵ مربع می توانید رمز یکبار مصرف دریافت کنید و یا می توانید از نرم افزار غیر رسمی راز استفاده کنید.

رمز پویا بانک کشاورزی

برای دریافت رمز پویا بانک کشاورزی یا باید به صورت حضوری به خودپردازها مراجعه کنید و فعالسازی رمز اول یا دوم یکبار مصرف را انتخاب کنید تا یک توکن ۸ دریافت کنید ( ۸ کاراکتر آن از طریق رسید بانکی و ۸ کاراکتر دیگر از طریق پیامک در اختیار شما قرار داده می شود) و یا باید به سامانه SOTP مراجعه کنید که باید برای استفاده از این سامانه نرم افزار ریما را نصب کنید و رمزهای دریافتی را در آن ثبت کنید.

رمز یکبار مصرف بانک سپه

در حال حاضر شما تنها از طریق نرم‌افزار رمزساز سپه می توانید رمز یکبار مصرف دریافت کنید. برای فعال سازی اولیه هم باید حتما به شعبه بانکی مراجعه کنید. چنانچه در حال حاضر از سامانه مشتری محور بانک سپه استفاده می کنید می توانید به جای این مراحل وارد سامانه شوید و رمز یکبار مصرف خود را دریافت کنید.

دریافت رمز یکبار مصرف سایر بانک ها

برای طولانی تر نشدن مقاله در ادامه به صورت خلاصه نحوه دریافت رمز پویا از سایر بانک ها را توضیح خواهیم داد:

بانک مسکن – مراجعه به خودپرداز و انتخاب خدمات رمز > خدمات دیگر> تخصیص رمز دوم پویا> وارد کردن شماره همراه> دریافت رمزفعالسازی> دانلود و نصب نرم افزار رمز نما> وارد کردن رمز فعالسازی

پست بانک – مراجعه به شعب پست بانک> درخواست فعالسازی رمز دوم> دریافت کلید به صورت بارکد از سوی بانک> دریافت پیامک شامل کد چهاررقمی جهت فعالسازی> اسکن بارکد> وارد کردن رمز مورد نظر برای نرم افزار رمز ساز> وارد کردن کد ۴ رقمی پیامک شده

بانک پارسیان – مراجعه به خودپرداز> انتخاب خدمات رمز> فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف> دریافت رمز از طریق پیامک> وارد کردن رمز و شماره کارت در نرم افزار پارسیان من

بانک رفاه کارگران – دریافت شماره سریال و شماره فعالسازی نرم افزار یک بار مصرف از شعب بانکی> دانلود نرم افزار یکبار مصرف با کد شروع شده با FDL یا FDN> وارد کردن شماره سریال و شماره فعالسازی

بانک قوامین – دریافت نرم افزار جی بی رمز> مراجعه به خودپرداز بانک قوامین> انتخاب خدمات رمز> فعالسازی رمز دوم پویا> دریافت کد ۸ کاراکتری از خودپرداز و از طریق پیامک > وارد کردن کد ۸ رقمی خودپرداز در نرم افزار> وارد کردن کد ۸ رقمی پیامک شده در نرم افزار

بانک انصار – مراجعه به شععب بانکی> درخواست رسمی فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف> ارسال کد در داخل شعبه و دریافت کد QR> وارد کردن اطلاعات در داخل نرم افزار ارس

بانک شهر – مشتریان بانک شهر با وارد کردن اطلاعات هویتی خود در وب سایت بانک می توانند اقدام به نصب برنامه رمز نت کنند و از طریق یکی از شعب این بانک، اقدام به احراز هویت و فعالسازی رمز یکبار مصرف از طریق اسکن بارکد دوبعدی کنند.