قابلیت های سیستم عامل macOS Catalina

اپل برای اولین بار در کنفرانس WWDC 2019 از سیستم عامل macOS Catalina رونمایی کرد و باید تا اکتبر سال 2019 این سیستم عامل را مک های خود شاهد باشیم. سیستم عامل macOS Catalina اپل به عنوان یک نرم افزار بتا برای توسعه دهندگان و برنامه نویس های برنامه در دسترس قرار گرفته است تا به آنها این امکان را بدهد تا برنامه های آیفون و ای پد خود را به صورت راحتتری به مک انتقال دهند. اپل صرفا برای این منظور قابلیت جدیدی به نام Project Catalyst را به بازار عرضه کرده است و به این کاربران امکان می دهد تا برنامه های iOS 13 و iPadOS خود را به صورت یکپارچه به محیط macOS انتقال دهند.

رئیس نرم افزار اپل، کریگ فدریگی نیز در کنفرانس WWDC اعلام کرد که هنگامی که سیستم عامل macOS 10.15 Catalina در دسترس عموم قرار گرفت با iTunes خداحافظی می کنند و جای آن را به برنامه های جدید می دهد (شامل Apple Music, Apple Podcasts و Apple TV). هر یک از این برنامه های macOS Catalina دارای قابلیت های جدید و بهبود یافته ای هستند.

در سیستم عامل macOS 10.15 Catalina که در حال حاضر نسخه بتای آن قابل دانلود است، یک قابلیت به نام Sidecar وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد تا از آیپد خود به عنوان صفحه نمایش ثانویه برای دستگاه مک یا مک بوک خود استفاده کنند. این قابلیت به صورت بیسیم یا سیمی کار خواهد کرد.

تاریخ انتشار macOS Catalina

در حال حاضر نسخه بتای سیستم عامل macOS Catalina به صورت رایگان در دسترس است. برای افرادی که برنامه نویس نیستند و یا تمایل به استفاده از نسخه بتا ندارند همانطور که در صفحه اصلی وب سایت اپل قید شده است، سیستم عامل macOS Catalina در اکتبر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

سازگاری macOS Catalina

اولین سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند این است که آیا مک بوک من می تواند این سیستم عامل جدید را اجرا کند؟ لیست دستگاه های سازگار با این سیستم عامل در زیر لیست شده است:

  • مک بوک 12 اینچی (2015 و بعد از آن)
  • مک بوک ایر (2012 و بعد از آن)
  • مک بوک پرو (2012 و بعد از آن)
  • مک مینی (2012 و بعد از آن)
  • آی مک (2012 و بعد از آن)
  • آی مک پرو (2017)
  • مک پرو (2013 و بعد از آن)

 

داحافظ iTunes، سلام Apple Music, Podcasts Books و TV

همانطور که گفتیم اپل در کنفرانس WWDC 2019 سیستم عامل macOS 10.15 Catalina را معرفی کرد و اعلام کرد که با عمومی شدن این سیستم عامل با iTunes خداحافظی خواهد کرد و قصد دارد از برنامه های جدید Apple Music, Apple TV و Apple Podcasts استفاده کند و قرار است نسخه های بهبود یافته برنامه هایی که قبلا استفاده شده اند را بکار گیرد.

Apple Music به کاربران macOS امکان دسترسی به کل کتابخانه موسیقی (بدون توجه به اینکه آهنگ ها دانلود شده اند و یا در حال پخش هستند) را می دهد. در همین حال برنامه Apple TV کانال ها را در اختیار کاربران قرار می دهد و بیش از 100000 فیلم و نمایش تلویزیونی را برای مرور یا خرید در دسترس کاربران قرار می دهد. تقریبا تمام این محتواها ویدیوهایی با کیفیت 4K HDR و صدای Dolby Atoms هستند.

Apple Podcasts بیش از 70000 پاداکست و همچینین بروزرسانی قسمت های جدید را از طریق رابط کاربری جدید در اختیار کاربران قرار می دهد. این برنامه دارای توابع جستجوی بهتری خواهد بود. اما برنامه Apple Books، شما از طریق این برنامه می توانید تمام کتابهای صوتی را خریداری کنیدف دانلود کنید و گوش دهید. مانند سایر برنامه های جدید، این برنامه برای هر کسی که تجربه استفاده از iTunes را دارد یک رابط کاربری آشنا را ارائه می دهد.

اگر نگران تمام موسیقی ها و لیست های پخش فعلی و همچنین گیفت کارت های iTunes هستید نگران نباشید، اپل اعلام کرده است که تمام موسیقی ها و لیست های پخش شما را به برنامه Apple Music موجود در سیستم عامل macOS 10.15 Catalina انتقال خواهد داد. علاوه بر این گیفت کارت های iTunes هنوز هم اعتبار دارند و می توان از آنها در برنامه های جدید استفاده کرد. در سیستم عامل macOS 10.15 Catalina شما می توانید از iTunes Store که از طریق قابلیت Sidebar موجود در Apple Music در دسترس است موسیقی های جدید خود را خریداری کنید و علاوه بر این شما می توانید از طریق برنامه در سرویس های پخش موسیقی Apple Music عضو شوید و اشتراک دریافت کنید.

اپل همچنین توضیح داد که دستگاه هایی که سیستم عامل macOS Catalina را استفاده می کنند می توانند توسط برنامه Finder کنترل شوند و این برنامه قادر به تهیه نسخه پشتیبان و همگام سازی دستگاه می باشد و طبق گفته اپل با کشیدن و رها کردن فابل ها می توانید فایل ها را خیلی سریعتر و ساده تر انتقال داد.

قابلیت Sidecar آیپد شما را به صفحه نمایشی دیگر تبدیل خواهد کرد

Sidecar یکی از هیجان انگیزترین قابلیت سیستم عامل macOS 10.15 Catalina است. این قابلیت امکان گسترش صفحه نمایش مک را می دهد. از آنجا که تعداد زیادی از کاربران مک بوک در حال حاضر دارای آیپد هستند این قابلیت به آنها این امکان را می دهد که کاربران بدون نیاز به هزینه های اضافی از آیپد خود به عنوان صفحه نمایش ثانویه استفاده کنند.

این قابلیت احتمالا برای طراحان بسیار مهمتر است. همچنین این آیپد متصل شده می تواند به عنوان یک تبلت با انواع مختلفی از برنامه های پشتیبانی شده خاص استفاده شود. Final Cut Pro X, Adobe Illustrator و iWork اولین برنامه هایی هستند که برای پشتیبانی از این قابلیت ها بدانها اشاره شده اند. اپل می گوید که برنامه های مک زیر از قابلیت Sidecar پشتیبانی می کنند:

  • Adobe: After Effects, Illustrator, Premiere Pro
  • Affinity Designer & Affinity Photo
  • Cinema 4D
  • CorelDRAW
  • DaVinci Resolve
  • Final Cut Pro & Motion
  • Maya
  • Painter
  • Principle
  • Sketch
  • Substance Designer & Painter
  •  ZBrush

Screen Time به سیستم عامل macOS Catalina وارد می شود

یکی دیگر از قابلیت هایی که می توان در این سیستم عامل پیدا کرد قابلیت Screen Time است، این برنامه زمان استفاده از آیفون یا آیپد را ردیابی می کند و تمام گراف های فعالیت شما را بین دستگاه های مختلف با همدیگر همگام سازی می کند. علاوه بر این قابلیتی به نام One more minute وجود دارد که به شما فرصت بیشتری می دهد تا کار خود را ذخیره کنید یا یک بازی را تمام کنید.  این قابلیت همچنین دارای کنترل والیدین می باشد که به والدین این امکان را می دهد که زمان استفاده از سیستم را برای کودکانشان را محدود کنند.