گوگل دوباره الگوریتم جستجوی اخبار خود را تغییر داد!

گوگل دوباره الگوریتم جستجوی اخبار خود را تغییر داد و این حرکتی است که همه کاربران را آزار می دهد. طبق بیانیه ای که امروز منتشر شد این شرکت سعی دارد بر منابع خبری اصلی تاکید کند و در نتیجه این منابع در نتایج جستجو ارتقاء پیدا می کنند. برای این کار دستورالعمل های جدیدی به کادر بیش از ده هزار نفری داوران انسانی ارسال شده است که بازخود آن به آموزش الگوریتم گوگل که در واقع رتبه بندی جستجو را ارائه می دهد کمک می کند.

این تغییر الگوریتم برای کاربران بسیار آزار دهنده است چونکه هیچ کس نمی داند که واقعا پیامدهای این تغییر چه خواهد بود. بعضی اوقات این تغییرات جستجوی جزئی ندارد و در بعضی مواقع دیگر این تغییرات مدل های تجاری صدها وب سایت را تغییر می دهد.  این اقدام به منطور کمک به ناشرانی است که به جای اینکه در زیر توده ای از مقالات جدیتر که غالبا ممکن است بهتر نباشند دفن شوند محتوای اصلی شان را در صدر نتایج جستجو نگه دارند. در اینجا توضیحات گوگل توضیحات را ارائه می دهد که متفاوت به نظر می رسد:

در حالی که ما جدیدترین و جامع ترین نسخه از یک داستان را در نتایج خبری نشان می دهیم ما تغییراتی در سطح جهانی ایجاد کرده ایم تا مقاله های برجسته ارا برجسته کند و ما آنها را به عنوان گزارش اصلی معرفی می کنیم. چنین مقالاتی ممکن است در وضعیت کاملا قابل مشاهده باقی بماند و برای مدت طولانی تری جایگاه را به خود اختصاص دهد. این برجسته کردن به کاربران امکان می دهد تا هنگام جستجو برای جدیدترین مقاله ها گزارشات را کنار آنها مشاهده کنند. هیچ تعریف کامل از گزارش اصلی وجود ندارد و همچنین استاندرد مطلق برای تعیین اصالت یک مقاله وجود ندارد و این می تواند به معنای چیزهای متفاوتی برای اتاق های خبری و انتشارات مختلف در زمان های مختلف باشد، بنابراین تلاش ما به مرور کامل می شود تا چرخه زندگی یک داستان را درک کنیم.

طبق گزارش VP of News Richard Gingras این اقدام گوگل باعث می شود که ناشران به کیفیت و جدید بودن گزارش ها توجه کنند وی در ادامه خاطر نشان می کتد که این تغییرات راهی برای تشویق و پاداش دادن به سازمان های خبری است که برای تدوین داستان های خود، زمان، تلاش و منبع قابل ملاحظه ای را در نظر می گیرند و خبرنگاران را ملزم به پیگیری و تحقیق های عمیق برای کشف حقایق و منابع می کند.

گوگل در طی چند ماه گذشته دو بروزرسانی اصلی را انجام داده است که اولین مورد آن شامل تنظیم الگوریتم جستجو است تا در جستجوی اخبار اصلی تاثر بگذارد و آنها را تا حد ممکن در یک موقعیت قابل مشاهده نگه دارد. بروزرسانی دوم هم مربوط به استفاده از بیش از 10 هزار نفر ( به نام کیفیت سنج) است که به گوگل کمک می کنند تا درک کند که الگوریتم جستجوی خود را چگونه آموزش دهد تا گزارش های اصلی در خیل عظیمی از مقاله هایی که در نتایج جستجو وجود دارد تشخیص دهد. این شرکت از این افراد می خواهد تا بالاترین امتیازها را به مقاله های اصلی بدهند.

به احتمال زیاد گوگل جدیدترین و جامع ترین نسخه از یک داستان را نشان می دهد و این بدان معناست که داستان های اصلی بالاترین رتبه را در نتایج جستجو خواهند داشت و این بدان معنا نیست که این تغییر باعث جنجال نمی شود. این تغییر الگوریتم می تواند عواقب ناخواسته دیگری داشته باشد به طور مثال ممکن است یک شرکت بزرگ نرم افزاری را تحت تاثیر قرار دهد. گوگل سعی دارد در پست های خود برخی از این نگرانی ها را برطرف کند. این شرکت می گوید که از رجیسترهای انسانی می خواهد به خاطر ارائه گزارش با کیفیت شهرت ناشر را در نظر بگیرد.