نقد و بررسی گوشی هواوی مدل Huawei Mate 20

بعد از عرضه گوشی Mate 9، گوشی های جدیدتر Huawei Mate 20 و Huawei Mate 20 Pro عرضه شد که دارای صفحه نمایش های بزرگ، باتری های با ظرفیت بالا می باشد. در حالی که مدل Pro با قیمت مناسبی که دارد جدیدترین فناوری های پیشرفته را در داخل خود دارد (اسکنر اثر انگشت، دوربین اصلی 40 مگاپیکسلی و صفحه نمایش OLED)، گوشی Mat 20 در حقیقت دارای صفحه نمایش بزرگتر 6.53 اینچی است که از پنل IPS با وضوح Full HD+ پشتیبانی می کند، این گوشی در پشت خود یک اسکنر اثر انگشت دارد که به صورت سنتی تعبیه شده است.

قابلیت های مهم Huawei Mate 20

گوشی Mate 20 از پردازنده پرچمدار Kirin 980 استفاده می کند و دارای دو مدل می باشد که یکی از آنها دارای 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی است و در مدل دیگر 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی نهفته است، شما می توانید این حجم ذخیره سازی را با استفاده از فرمت کارت حافظه نانو جدید هواوی تا حداکثر 256 گیگابایت ارتقاء دهید.

یک باتری 4000 میلی آمپر ساعته وجود دارد و فناوری SuperCharge هواوی که سال گذشته در سری Mate 10 معرفی شد در این گوشی وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که 0 تا 80 درصد باتری گوشی خود را در 45 دقیقه شارژ کنید.

نسخه Mate 20 Pro دارای گواهینامه IP68 است در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است این در حالی است که Mate 20 دارای گواهینامه IP53 است که از مقاومت ضعیف تری در مقابل آب برخوردار هستند. مانند مدل Pro که با استفاده از گلس گوریلا محافظت می شود Mate 20 دارای محافظ صفحه نمایش از قبل نشده است و همچنین در جعبه خود یک محافظ پلاستیکی نرم وجود دارد.

صفحه نمایش 6.53 اینچی با پنل IPS نسبت تصویر 18.7:9 را فراهم می آورد و دارای ناچ می باشد. نسبت صفحه نمایش به بدنه 88 درصد است. این صفحه نمایش دارای تراکم تصویر 381 پیکسل در هر اینچ می باشد و نسبت به گوشی آیفون XR دارای تراکم پیکسل بالاتری هستند و دارای قابلیت HDR می باشد.  دوربین ها در جای مناسبی قرار گرفته اند. سیستم دوربین سه گانه Mate 20 یکی برای گرفتن تصاویر فوق العاده گسترده، گسترده و تله فوتو در نظر گرفته شده است. گفته می شود که تعداد پیکسل دوربین کمتر از گوشی Mate 20 Pro است.

طراحی گوشی هواوی Mate 20

گوشی های OnePlus 6t، Honor 8X Max از ناچ قطره ای استفاده می کنند و حالا باید نام گوشی Mate 20 را به این لیست اضافه کرد. این گوشی دارای یک ناچ کوچک در بالای صفحه نمایش 6.53 اینچی خود است و دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی را در خود جای داده است. کوچک بودن اندازه ناچ باعث شده است که گوشی به نسبت صفحه نمایش به بدنه 88 درصدی خود برسد و این اندازه از صفحه نمایش باعث می شود که هنگام تماشای بازی یا فیلم در این گوشی تجربه بسیار خوبی را بدست بیاورید.

صفحه نمایش بزرگ و کاربردی است و کارهایی مانند تایپ کردن با هر دو دست را نسبت به گوشی هایی مانند Samsung Galaxy S9 Plus و Note 9 را ساده تر می کند. گفته می شود که با چنین ابعادی گوشی Huawei P20 Pro دارای ضخامت 3.3 میلی متری و گوشی Mate 20 دارای ضخامت 4.9 میلی متری می باشد.

فریم گوشی فلزی می باشد و در ساخت بدنه از شیشه هم استفاده شده است. طراحی دکمه های پاور و افزایش و کاهش صدا در سمت راست به گونه ای است که به راحتی می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. با وجود یک کاور در جعبه و محافظ صفحه نمایش از قبل نصب شده و بالا بردن رتبه IP محافظت دیگری انجام نشده است. Mate 20 با وزن 188 گرمی خود سبک تر از حد انتظار است و نسبت به گوشی های نوت 9 و آیفون XS حداکثر 10 گرم سبک تر می باشد.

سایر نکات برجسته ای که در طراحی وجود دارد شامل یک سینی کارت حافظه نانو و سیم کارت است. کارت حافظه دارای اندازه نانو است بنابراین 45 درصد از کارتها کوچکتر می باشد و تا حداکثر ظرفیت 256 گیگابایتی پشتیبانی می کند و سرعت خواندن 90 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد. همچنین در قسمت پشت یک اسکنر اثر انگست وجود دارد و سه دوربینی که در پشت گوشی قرار گرفته است به شکل مربعی چیده شده اند.

دوربین اصلی 12 مگاپیکسیلی بوده و از دیافراگم f/1.8 پشتیبانی می کند، دوربین فوق العاده گسترده 16 مگاپیکسلی بوده و دارای دیافراگم F/2.2 است و دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی است و دارای دیافراگم f/2.4 است. این دوربین قابلیت های ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)، قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus)، قابلیت تشخیص چهره و لبخند (Face and Smile Detection)، قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama)، قابلیت فیلمبرداری HDR و Leica optics را پشتیبانی می کند.

صفحه نمایش Huawei Mate 20

صفحه نمایش 6.53 اینچی گوشی Mate 20 بسیار جذاب است و دارای ناچ بسیار کوچکی است. این صفحه نمایش کیفیت Full HD+ با رزولوشن 1080×2244 پیکسل و تراکم پیکسل 381 ppi را ارائه می دهد و این همان چیزی است که در دستگاه های بسیار ارزانتر مانند Honor 8X یافت می شود ولی هنوز این صفحه نمایش واضحتر از گوشی های iPhone XR است و با قابلیت هایی مانند HDR 10 و گزینه های سفارشی سازی گسترده ای که در تنظیمات وجود دارد (مانند فیلتر کردن نور آبی، کنترل دمای رنگی، پنهان کردن ناچ صفحه نمایش، تنظیم نور بر حسب روشنایی محیط و …) فوق العاده به نظر می رسد.

عمر باتری گوشی Huawei Mate 20

Mate 20 با باتری 4000 میلی آمپر ساعتی خود می تواند به راحتی تا دو روز شارژ مورد نیاز گوشی شما را تامین کند (در حالی که روشنایی گوشی متوسط باشد) این در حالی است که مدل Pro دارای باتری 4200 میلی آمپر ساعت است. برای مقایسه ظرفیت باتری می توان به باتری 3330 ملی آمپر ساعت سونی اکسپریا xz3 و باتری 3500 میلی آمپر ساعت گلکسی S9 پلاس اشاره کرد در حالی که گوشی آیفون XS هم دارای باتری 3174 میلی آمپر ساعت است.

هواوی تنظیمات مختلفی را برای تنظیم دقیق انرژی ارائه می دهد و دو حالت صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف باتری را در تنظیمات ارائه می دهد. علاوه بر این پردازنده Kirin 980 دارای هسته های پر قدرت و کم مصرف هستند که باعث می شود عملکرد بهتری مطابق با تقاضا ارائه می شود.