نقد و بررسی مادربرد ایسوس مدل Prime Z370-A

مادربرد ایسوس مدل Prime Z370-A  از سوکت LGA1151 و چیپست Z370 اینتل و همچنین فرم فکتور ATX و تنظیم کننده ولتاژ 10 مرحله ای پشتیبانی می کند. در مقایسه با مادربردهای قبلی (مانند مادربرد MSI) مادربرد Prime Z370-A برای پشتیبانی از SLI تمام سوئیچ های مورد نیاز برای تبدیل مدل های انتقال x16/x0 را به x8/x8 دارد. Prime Z370-A از فعال نگه داشتن هر سه اسلات خود که دارای طول x16 می باشد پشتیبانی می کند (حتی در هنگام میزبانی از دو هارد M.2) که هر کسی که ممکن است به نصب دو هارد M.2 نیاز داشته باشد باید به عنوان یک مزیت به آن نگاه کند.

مشکلات اشتراک گذاری هنوز وجود دارد اما نسبت به قبل این مشکلات کاهش پیدا کرده است چونکه اسلات دوم M.2 فقط دو لاین PCIe را دریافت می کند تا کاربر وارد فریم ویر شود و اسلات را به مد x4 تنظیم کند که در این صورت دو پورت SATA غیرفعال می شود. این موضوع نباید برای اکثر خریداران مشکل ایجاد کند چونکه در صورت پیکربندی هر دو کارت M.2 در حالت PCIe 3.0 x4، هنوز چهار پورت SATA در دسترس هستند. اگر قصد نصب سخت افزار بیشتر از این را دارید احتمالا می توانید از پس آن بر بیاید.

مادربرد Asus Prime Z370-A ATX

هر دو اسلات PCIe متصل شده به پردازنده دارای پین های تقویتی و مهاربند فلزی هستند که احتمال آسیب دیدگی در هنگام استفاده از سیستم را کاهش می دهد. از این زاویه ما می توانیم چهار پورت SATA، اسلات M.2 در بالای اسلات x16 و یک پوشش روی هیت سینک PCH را مشاهده کنیم که اتصال M.2 دوم را پنهان می کند.

پنل پشت مادربرد Asus Prime Z370-A ATX

اینتل طراحی PCH را به مسیرهای انعطاف پذیر HSIO تغییر داد و در حال حاضر برای پورت های USB 3.0, PCIe و STAT تعداد HSIO به 30 عدد محدود شده است که این محدودیت به این دلیل است که کاربران نیاز به انتخاب میان دو پورت SATA یا دو لاین M.2 در این مادربرد دارند و حتی مادربرد هایی که دارای اتصالات بیشتری هستند محدودیت های بیشتری را به اشتراک می گذارند. USB.2 نیاز به مسیر HSIO ندارد بنابراین تهیه دو مورد از این پورت ها روش خوبی برای ایسوس است تا پورت های کیبورد و ماوس را در اختیار کاربران قرار بدهد.

این بدان معنا نیست که شما کاملا از مجموعه ورودی و خروجی های مادربرد Prime Z370-A باید رضایت کامل را داشته باشید به طور مثال تا جایی که به USB مربوط می شود احتمالا شما ترجیح می دهید که از دو پورت USB 3.1 Gen2 برای دستگاه های ذخیره سازی اکسترنال قابل حمل استفاده کنید و با این حال هنوز هم ممکن است به 6 پورت دیگر برای اتصال سایر دستگاه های خود نیاز داشته باشید. Prime Z370-A به طور کلی تنها شش پورت USB در پنل ورودی و خروجی خود دارد که شامل USB 3.1 Gen2 هم می شود. این مادربرد ایسوس کمی سبک است گرچه یک براکت اسلات PCI به یک هدر USB استفاده نشده وصل شده است که می تواند یک راه حل به اندازه کافی ارزان باشد).

در مورد بقیه پنل باید بگوییم که کاربران می توانند از پورت های DVI-D, DisplayPort و HDMI برای اتصال کنترلر ویدیوی آنبرد پردازنده استفاده کنند و همچنین یک پورت گیگابایت اترنت، پنج جک صدای انالوگ و خروجی S/PDIF اختیاری وجود دارد. ایسوس صدا را نادیده نگرفته است و لایسنس اتصال DTS را به کدک ALC1220 آنبرد اضافه کرده است و به کاربران اجازه می دهد تا صدای چندکاناله زنده را به گیرنده های سازگار با DTS ارسال کنند (با استفاده از یک کابل).

مادربرد Asus Prime Z370-A ATX

ایسوس اتصال صوتی پنل جلوی مادربرد Prime Z370-A را حدود 1.5 اینچ جلوتر از گوشه عقب پایینی قرار داده است که معدود کاربرانی می دانند که این طراحی به آنها کمک می کند تا کابل هایی که استفاده می کنند نیم اینچ کوتاهتر باشد. با حرکت به سمت جلو، می توانید یک هدر قدیمی پورت سریال ، یک هدر RGB LED و یک پورت TPM، یک هدر برای کارت توسعه فن، یک هدر USB 3.0 و دو هدر USB 2.0 در پنل جلو، یکی از شش هدر فن چهار پینه مادربرد، یک هدر کومبو به سبک اینتل برای سوئیچ های پنل جلو و چراغ های نشاندهنده فعالیت را پیدا کنید و در مجاورت آنها پین های اضافی برای اسپیکر کامپیوتر و LED پاور سه پینه را می توانید مشاهده کنید. همه شش پورت SATA همراه با سایر هدرهای USB 3.0 پنل جلو در امتداد لبه جلویی قرار دارند، بنابراین کانکتورها به راحتی در زیر لبه اصلی کارتهای PCIe قرار می گیرند.

خریدارانی که به دنبال ویژگی های اختصاصی ایسوس هستند می توانند دکمه MemOK را که مابین چراغ های LED بوت و دکمه پاور آنبرد است را پیدا کنند که به کاربران امکان می دهد تا تنظیمات حافظه خود را به صورت ایمن انجام دهند تا از هنگ شدن هنگام بوت جلوگیری کنند. چراغ های LED که با عبارات CPU, DRAM, VGA, BOOT بوت شده اند نشان می دهند که کدام دستگاه مقداردهی اولیه شده است و بعد از مقداردهی اولیه خاموش می شود. در حین تشخیص، یک چراغ LED نشان می دهد که کدام دستگاه در فرآیند مقداردهی اولیه شکست خورده است.

Prime Z370-A شامل یک سی دی حاوی درایورها، دفترچه، شیلد I/O، سه کابل ساتا، یک کانکتور سریع ایسوس برای گروه سوئیچ / LED پنل جلو، یک براکت فن، ابزار نصب پردازنده است که به مونتاژکاران کمک می کند تا مراحل نصب پردازنده را به راحتی انجام دهند. علاوه بر این یک بریج SLI با پهنای باند بالا وجود دارد.

براکت فن باید کمی بیشتر مورد توجه قرار بگیرید چونکه برای نگه داشتن فن 40 میلیمتری یا 50 میلیمتری روی رگولاتور یا تنظیم کننده ولتاژ پردازنده طراحی شده است. خنک کننده مایع برای عبور جریان هوا از روی مادربرد بهینه نشده است که گاهی اوقات منجر به افزایش دمای رگولاتور ولتاژ می شود که نشان می دهد که پردازنده تحت بار سنگین است. به همین دلیل مونتاژکاران به یک فن اضافه نیاز دارند.

اقلام همراه مادربرد Asus Prime Z370-A ATX

Prime Z370-A ممکن است مبتنی بر پلتفرم ارزان قیمت اینتل باشد اما هنوز از همان نرم افزار صوتی DTS و RGB پشتیبانی می کنند. این پلت فرم تغییرات جزئی در تنظیمات Ai Suite داشته است اما هنوز هم شامل اورکلاکینگ TPU، برنامه اولویت بندی Turbo، کنترل وضعیت انرژی EPU، تنظیم پروفایل فن Fan Xpert4، تنظیم رگولاتور Digi+ voltage، پاک کننده فایل PC Cleaner، بروزرسان نرم افزار EZ Update برای برنامه ها می باشد. ایسوس بخش عمده ای از تمرکز نرم افزار DIP را روی برنامه تنظیم اتوماتیک 5-Way Optimization گذاشته است که برای اورکلاک کردن پردازنده و تست پایداری و اجرای تست تنظیم قن برای تعیین شیب بهینه استفاده می شود. نتایج در دو صفحه جداگانه و در یک پنجره کوچک نمایش داده می شوند که این پنجره ها اندازه شان قابل تغییر نیست. در ادامه شما دو پنجره که به هم چسبیده شده اند را می توانید مشاهده بفرمایید.