راهنمای خرید و فروش قطعات کامپیوتر

زندگی در دنیای امروزه با کامپیوتر و گره خورده است. به همین دلیل بسیاری از کار های ما به وسیله کامپیوتر انجام می گیرد. فیلم دیدن، گوش دادن به موسیقی، ویرایش فایل ها، دسترسی به شبکه وسیع اینترنت و... تنها بخشی از کار هایی هستند که با کامپیوتر می توان انجام داد. بنابراین با خرید کامیپوتر می توان به کارها سرعت بخشید و آن ها را با دقت بالا تری به انجام رساند.

 در یک کامیپوتر مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری چندین قطعه اصلی و فرعی وجود دارد که هر کدام ویژگی خاصی داشته و وظیفه خاصی را به انجام می رسانند. همچنین در فروشگاه اینترنتی بروزکالا امکان فروش انواع قطعات کامپیوتر فراهم شده است. بنابراین با جستجو در میان هزاران محصول موجود به راحتی می توانید به محصول مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. اما این محصولات شامل چه مواردی هستند؟ مهم ترین قطعات کامپیوتر کدام اند؟ وظیفه پردازنده و کارت گرافیک چیست؟ چطور بهترین محصولات و قطعات کامپیوتری را به بخریم؟ پاسخ به تمام این سوالات را می توانید در ادامه مطالعه بفرمایید.

 

معرفی مانیتور

خرید مانیتور

حتما مانیتور های ابعاد بزرگ در گذشته را به خاطر می آورید. درست است که آن زمان این مانیتورها بسیار محبوب بودند اما امروزه به دلیل وجود انواع و اقسام مانیتور ها امکان خرید هر مدلی فراهم شده است و گستره انتخابی شما نیز باز است. کافی ست در مورد انواع مانیتور و ویژگی های هر کدام مطالعه کنید تا بهتر بتوانید برای خرید یک مانیتور با کیفیت اقدام کنید.

به طور دو نوع مانیتور رایج وجود دارند که برخی بیشتر در تلویزیون و برخی بیشتر در لپتاپ استفاده می شوند. مانیتور های صفحه تخت که همچنین با نام ال سی دی شناخته می شوند کیفیت بسیار خوبی دارند و میزان آسیب آن ها برای چشم بسیار ناچیز است. یکی از خصوصیات منحصر به فرد مانیتور های ال سی دی این است که زاویه دید شما نسبت به مانیتور اهمیت ندارد یعنی فرقی نمی کند که در چه زاویه ای باشید، به هر حال می توانید تصویر با کیفیت را ببینید. این مورد در مانیتور های LED متفاوت است. این مانیتور ها بسیار حساس هستند و چنان چه بخشی از پیکسل های آن از بین بروند شاید دیگر امکان تعمیر آن وجود نداشته باشد. مانیتور های ال ای دی از کنار هم قرار گرفتن چراغ های ال ای دی تشکیل می شوند که هر کدام یک نور خاص با طول موج مخصوصی را تولید می کند.

ضخامت مانیتور های LED بسیار کم است و در نتیجه حجم ان ها و وزن آن ها کم می شود. این نوع مانیتور نیز مانند ال سی دی صاف یا تخت است اما در داخل آن کریستال های مایع نیز وجود دارند. خصوصیت مهم مانیتور های LED این است که برای چشم هیچ گونه آسیبی ایجاد نمی کنند. همچنین مصرف برق آن ها نسبت به مانیتور های قدیمی تر بسیار پایین است.

پس اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت میان این چند قطعه کامپیوتری را ذکر کنیم، آن را می توانیم در این چند مورد خلاصه کنیم.

  • ضخامت مانیتور ال ای دی کمتر از ال سی دی است.
  • میزان لرزش تصویر برای مانیتور های ال ای دی و ال سی دی کمتر است.
  • کیفیت رنگ مانیتور های ال ای دی فوق العاده است.
  • زاویه دید مانیتور LED نسبت به مانیتور LCD نا مناسب تر است.
  • مصرف برق مانیتور های LED کمتر از موارد دیگر است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر [ بررسی 6 فاکتور مهم ]

معرفی مادر برد و کاربرد آن در کامپیوتر

معرفی مادربرد

می توان گفت مادر برد اصلی ترین بخش یک کامپیوتر است به این دلیل که اجزای مهمی مانند پردازنده مرکزی و RAM و بسیاری قطعات دیگر روی آن قرار می گیرند. در واقع مادر برد میان اجزای مختلف کامپیوتر به خصوص پردازشگر و قطعات دیگر ارتباط برقرار می کند. به طور خلاصه می توان گفت که مادر برد کامپیوتر وظیفه دارد تا انرژی الکتریکی لازم را در اختیار هر کدام از اجزای درون کامپیوتر قرار دهد و دومین وظیفه قطعات کامپیوتر این است که مسیر ارتباطی میان اجزای مختلف را با یکدیگر فراهم کند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: چگونه مادربرد مناسب برای کامپیوتر انتخاب کنیم؟

معرفی پردازنده کامپیوتر

CPU که همچنین در زبان فارسی به نام پردازنده مرکزی شناخته می شود اساسا مغز کامپیوتر است. در یک کامپیوتر اجزای مختلفی برای پردازش وجود دارند بنابراین نمی توان گفت سی پی یو تنها پردازشگر است اما به قطع می توان گفت که پردازنده اصلی کامپیوتر سی پی یو می باشد. یک کامپیوتر برای این که محاسبات مختلفی را انجام دهد و برنامه های مختلف را اجرا کند نیاز به پردازنده مرکزی یا CPU دارد.

خرید CPU

در گذشته زمانی که انواع قطعات کامپیوتر به تازگی ساخته شده بودند، تمامی پردازشگر ها تک هسته ای بودند یعنی در آنِ واحد می توانستن یک سری محاسبات و وظایف محدودی را انجام دهند اما زمان زیادی طول نکشید که تولید کننده های مختلف برای افزایش کارایی و بهبود عملکرد کامپیوتر ها اقدام به تولید پردازنده های چند هسته ای کردند. بعد از سی پی یو های تک هسته، انواع دو هسته ای ساخته شدند و این روند به همین شکل ادامه پیدا کرد تا امروز که تعداد هسته ها بسیار بیشتر شده است. نتیجه ی افزایش تعداد هسته های این قطعه کامپیوتری افزایش قدرت محاسبه و عملکرد بسیار قدرتمند کامپیوتر ها بود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: بهترین سی پی یو (cpu) بازار برای کامپیوتر کدام است؟

معرفی کارت گرافیک

وظیفه اصلی کارت گرافیک این است که تصاویر را در ابعاد مختلف و با رنگهای مختلف بر روی صفحه نمایشگر کامپیوتر شما به نمایش در آورد البته کارت گرافیک فقط مخصوص کامپیوتر نیست و این قطعه پرکاربرد را می‌توان در موبایل ها و دیگر ابزار الکترونیک پیدا کرد. در یک کارت گرافیک سه بخش اصلی وجود دارد که شامل یک برد است و بخشی دیگر که حافظه نام دارد و بخش اصلی آن که پردازنده اختصاصی است و با اصطلاح جی پی یو شناخته می‌شود کار کارت گرافیک همانطور که گفته شد نمایش تصاویر با کیفیت بالاست و در صورتی که یک سیستم پردازنده گرافیکی نداشته باشد نمی توان از آن توقع اجرای تصاویر و فیلم های با کیفیت بالا را داشت.

خرید انواع کارت گرافیک

دو شرکت بزرگ سابقه زیادی در تولید کارت گرافیک دارند شرکت های AMD و nVIDIA  هستند که با تجربه بسیار بالا در فرایند تولید انواع کارت گرافیک سالیانیست که فعالیت می‌کنند برای خرید محصولات این دو برند که از برترین نمونه های موجود در بازار هستند می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی به روز کالا اقدام کنید کافیست نام قطعات کامپیوتر مد نظر خود را در قسمت جستجو سرچ کنید و یا از قسمت دسته بندی محصول مورد نظر خود را پیدا کنید و آن را سفارش دهید مانی در اسرع وقت محصول مورد نظر شما را برای رسیدن به دست شما ارسال خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک 2023

معرفی RAM و کارکرد آن

خرید انواع رم

رم یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر است که وظیفه مهمی را اجرا می‌کند به همین دلیل است که یکی از سوالات متداول هنگام خرید انواع قطعات کامپیوتری یا خرید لپتاپ این است که از چه نوع رمی و با چه حافظه ای استفاده کنیم؟ در این قسمت به معرفی عملکرد رم در میان قطعات کامپیوتری می پردازیم به طور کلی رم را میتوان یک حافظه پر سرعت موقت در کامپیوتر دانست که کار آن این است که سرعت بالا را در ذخیره اطلاعات فراهم کند.

برای مثال زمانی که در حال تایپ یک مطلب در نرم افزار ورد هستید این اطلاعات در حافظه رم کامپیوتر شما ذخیره می شود اما زمانی که این فایل را ذخیره سازی می کنید و در یکی از پوشه ها قرار می دهید این فایل به داخل حافظه سیستم شما منتقل می شود و از رم خارج می شود به همین دلیل است که رم را یک حافظه موقت می‌دانیم کاربرد مهم رم در میان قطعات کامپیوتری این است که هرچه میزان رم بالاتر باشد امکان استفاده همزمان از چند برنامه فراهم می شود و سرعت بالاتری برای استفاده از چند برنامه مجزا برای شما ایجاد خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: بهترین رم (RAM) کامپیوتر برای من کدام است؟

قطعات کامپیوتر را از کجا بخریم؟

تا به اینجا به معرفی چند قطعه مهم و اصلی در میان اجزای کامپیوتر پرداختیم و خصوصیات اصلی آن ها و وظیفه هر یک را بیان کردیم. حالا ممکن است این سوال ایجاد شود که بهترین راه خرید قطعات کامپیوتری کدام است؟ از چه راهی می توانید خرید خود را تضمین کنید؟ کدام برند بهترین قطعات کامپیوتری را عرضه می کند؟ در گذشته تمامی خریدها به شکل سنتی انجام می‌شد و برای خرید قطعات کامپیوتری باید به مراکز خرید اصلی قطعات کامپیوتری در شهر خود می رفتیم که این کار می‌تواند چندین ساعت از زمان شما را به خود اختصاص دهد. اما امروزه به لطف وجود اینترنت می توان تمام خرید ها را به شکل اینترنتی انجام داد و فرقی ندارد که یک موبایل بخواهید بخرید و یا یک قطعه کامپیوتری، به هرحال فروشگاه های اینترنتی متعددی در سطح اینترنت وجود دارند که امکان خرید آنلاین قطعات کامپیوتری را برای شما فراهم می کند.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز قطعات کامپیوتر کلیک کنید

در میان تمام فروشگاه های اینترنتی می توان بروزکالا را یکی از از آن دست فروشگاه ها دانست که انواع قطعات کامپیوتری را می توان در آن پیدا کرد و به هر برند و هر مدلی به راحتی دسترسی پیدا کرد. در فروشگاه اینترنتی بروزکالا تلاش ما این است تا انواع قطعات کامپیوتری را برای کاربران گرامی فراهم کنیم تا در سریعترین زمان ممکن بتوانند به محصول مورد نظر خود دسترسی داشته باشند فرایند خرید قطعات کامپیوتری در این فروشگاه به ساده ترین روش ممکن انجام می گیرد و تنها با چند کلیک می توانید محصول خود را پیدا کرده و آن را سفارش دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی مهمترین قطعات کامپیوتری پرداختیم و بهترین روش خرید این قطعات را ذکر کردیم. در ابتدا به انواع مانیتور ها اشاره کردیم و گفتیم که می توان از انواع مانیتور های ال سی دی و ال ای دی استفاده کرد که هر کدام خصوصیت ها و ویژگی های منحصر به فردی دارند. در ادامه به کارت گرافیک اشاره کردیم و بیان کردیم که این قطعه کامپیوتری وظیفه اجرای ویدئو ها و عکس ها و همچنین بازی‌های ویدیویی را با کیفیت بالا بر عهده دارد. همچنین مادر برد را معرفی وظیفه آن را بیان کردیم. در انتها نیز به حافظه رم پرداختیم و آن را به عنوان یکی از قطعات اصلی کامپیوتری که کار آن ذخیره حافظه در کوتاه مدت و اجرای همزمان چندین برنامه است معرفی کردیم.

امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. برای خرید هر یک از این قطعات کامپیوتری کافیست در قسمت جستجوی سایت نام محصول مورد نظر خود را سرچ نمایید.